Læringsmål
|
Den studerende skal ved afslutningen af faget kunne:
-
Beskrive, klassificere, strukturere og kombinere fagets begreber, teorier, metoder og modeller
-
Identificere og udvikle relevante faglige problemer og hypoteser ud fra marketing problemer, der igen er identificeret og udviklet fra business problemer
-
Analysere og syntetisere konkrete faglige problemer ved at anvende fagets begreber, teorier, metoder og modeller
-
Vurdere og formidle løsningen af faglige problemer selvstændigt og på et reflekteret videnskabeligt grundlag
|
|
Performance Management and Marketing:
|
Vurdering
|
Skriftlig stedprøve
|
Karakterskala
|
7-trins skala
|
Censur
|
Ingen censur
|
Eksamensperiode
|
Maj/juni
|
Hjælpemidler
|
Med alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
|
Varighed
|
4 timer
|
Individuel 4-timers individuel skriftlig eksamen med skriftlige og tekniske hjælpemidler. Der afholdes ordinær eksamen i juni. Der afholdes syge-/omprøve i august. |
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik
|
Fagets formål Formålet er at diskutere hvordan markedsføring gøres til et strategisk anliggende for hele virksomheden og dermed at problematisere hvordan legitimitet kan skabes omkring marketingindsatsen. Faget er derfor organiseret i tre tematiseringer om hvordan marketing ledes, hvordan marketing måles, og hvordan virksomheden kan profitere fra marketing.
Fagets indhold Centrale problemstillinger omfatter: Måling og kontrol i en organisatorisk sammenhæng. Organisationsstruktur og styring kan organiseres forskelligt lige som designet af beløningssystemer kan have forskellige effekter Koblingen mellem virksomhedens overordnede strategier og marketing diskuteres, herunder ”strategic mapping” Ressourceallokering er centralt som i et portfolio management perspektiv i forhold til budgetlægning og marketing mix Budgetopfølgning og effektmålinger diskuteres lige som det diskuteres hvordan finansielle og ikke finansielle målinger balanceres Produktudvikling og målingsproblematikker. Innovation har stigende opmærksomhed og dermed også hvordan styring kan introduceres i produktudvikling, der i stigende grad bliver marketing afdelingens ansvar (herunder også target costing) Styring af marketing diskuteres i forhold til contingency teori. Vi diskuterer om virksomheder med forskellige strategier skal organiserer sig forskelligt. |
Undervisningsformer
|
Undervisningen er overvejende baseret på forelæsninger, øvelser og casearbejde.
|
Litteratur
|
Robert N. Anthony and Vijay Govindarajan (2006): Management Control Systems, McGraw-Hill, 6th edition eller seneste udgave.
Hertil kommer yderligere undervisningsmateriale i form af artikler mv. |