Læringsmål
|
De studerende forventes efter at have fulgt faget at være i stand til:
-
At kombinere teorier (at arbejde med teori på teori på teori)
-
At forholde sig refleksivt og kritisk til teorier, kombinationer af teorier, og empiriske studier
-
At sammenholde og sammenligne teorier og empiriske studier på videnskabsteoretisk-, teoretisk-, analytisk- og praksisniveau.
-
At foretage teoretisk baserede og kvalificerede analyser af praktiske og teoretiske problemstillinger inden for og på tværs af HRM, organisation og arbejdsmarkeder
-
At kunne forholde sig refleksivt og kritisk til teorier om praksis, både i relation til andres og egne analyser af HRM, organisation og arbejdsmarked og deres samspil
-
At anlægge et kvalificeret videnskabsteoretisk og metodologisk perspektiv på fagets tematiske felt, med særligt henblik på at kombinere videnskabsteori med teorier inden for HRM, organisation og arbejdsmarkedsstudier.
|
Eksamen
|
72-timers individuel hjemmeopgave
|
|
Eksamen:
|
Vurdering
|
Skriftlig hjemmeopgave
|
Karakterskala
|
7-trins skala
|
Censur
|
Censor
|
Eksamensperiode
|
Maj/juni
|
Hjælpemidler
|
Med alle skriftlige hjælpemidler
|
Varighed
|
72 timer
|
|
Eksamination
|
72-timers individuel hjemmeopgave. Max. 15 sider pr studerende.
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik
|
Faget har fokus på organisationer og processerne i disse samt organisering af arbejdsmarkeder. Den første del af faget introducerer en række organisations- og management teorier, som er relevant for HR-arbejdet. F.eks. forandringsledelse, mangfoldighedsledelse, projekt- og/eller vidensledelse, følelser i organisationer, sensemaking, entreprenørskab, organisatorisk identitet og fleksible organisationer. Fagets anden del introducerer forskellige teorier om arbejdsmarkeder, som er relevante for HR-arbejdet. F.eks. segmenteringsteorier, ’flexicurity’, industrial relations, og employee relations. I fagets første del arbejdes med analyser af organisationer og dele af disse. Mens der i fagets anden del foretages analyser af arbejdsmarkeder og deres udvikling på fag (occupation), national og international niveau. En rød tråd gennem faget er den gensidige påvirkning mellem organisationer og arbejdsmarked, hvor faget første del har organisationen som omdrejningspunkt; mens fagets anden del har arbejdsmarkedet som omdrejningspunkt. |
Undervisningsformer
|
Undervisningsformen er en vekselvirkning mellem forelæsninger, øvelser, casediskussioner og gæsteindlæg.
|
Litteratur
|
NB: Litteraturen er vejledende
David Marsden A Theory of Employment Systems, Oxford, Oxford University Press, 1999, plus några artiklar.
|