2011/2012 KAN-MLE_S1_FST Samfund, politik og erhvervsliv (Fransk,Spansk, Tysk)
English Title | |
Samfund, politik og erhvervsliv |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 7,5 ECTS (225 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc. |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||
Formålet med undervisningen er at de studerende får teoretisk og empirisk indsigt i og evne til at forholde sig reflekterende til centrale forhold vedr. samspillet mellem de politiske, sociale og økonomiske aktører i det relevante sprogområde. Desuden skal de studerende opnå et højt sprogligt og kommunikativt niveau på fremmedsproget, såvel mundtligt som skriftligt. | |||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||
Samfund, politik og erhvervsliv | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||
Skriftlig hjemmeopgave inden for de i undervisningen behandlede emner. De studerende kan vælge at skrive opgaven individuelt eller parvis. Der stilles et antal opgaver ved kursets afslutning, og det afgøres ved lodtrækning inden for hvilket emne den/de studerendes opgave skal skrives; resultatet af lodtrækningen offentliggøres på LEARN, jf. eksamensplanen. Der gives individuelle karakterer, og den enkeltes bidrag til opgaven skal kunne identificeres, jf. Studieordningens generelle eksamensbestemmelser. Opgaven skrives på det pågældende fremmedsprog. Omfang/varighed Ved individuel aflevering skal opgaven have et omfang på maks. 12 sider a 2275 typeenheder. Ved aflevering parvis skal opgaven have et omfang på maks. 18 sider a 2275 typeenheder. Der gives mindst 3 uger til udarbejdelse af opgavebesvarelsen. Målbeskrivelse Den skriftlige opgave skal vise at den studerende kan • analysere en central problemstilling i dybden inden for et af de i undervisningen behandlede emner og demonstrere en høj grad af indsigt i den valgte problemstillings kontekst • vælge, begrunde og anvende nuanceret og præcist en teoretisk forståelsesramme der er relevant for den valgte problemstilling • indsamle og kritisk vurdere et bredt udvalg af relevante og centrale kilder til behandling af den valgte problemstilling • præsentere problemstilling, analyse og konklusioner på fremmedsproget i en form der opfylder den akademiske genres form- og sprogkrav. Syge-/omprøve • Syge-/omprøve afvikles som den ordinære prøve. Det vil sige at der stilles nye opgaver, og det afgøres ved lodtrækning inden for hvilket emne den/de studerendes opgave skal skrives. Resultatet af lodtrækningen offentliggøres på LEARN eller opgaven hentes på sekretariatet; se nærmere på eksamensplanen for syge- omprøver. | |||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||
De studerende arbejder med en række centrale emner vedrørende samspillet mellem de politiske, sociale og økonomiske aktører i det pågældende sprogområde. Der arbejdes empirisk med forholdene i sprogområdet, med inddragelse af relevante teoretiske og historiske forståelsesrammer. Hvor det er relevant, kan inddrages komparative aspekter. Mulige temaer kan være
Kurset fokuserer både på de bredere forståelsesrammer for de valgte temaer og på konkrete problemstillinger og politikområder, som fx integrationspolitik, uddannelsespolitik, klima- og miljøpolitik, fødevarepolitik og arbejdsmarkedspolitik. | |||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||
Kursets arbejdsformer veksler mellem forelæsninger, holdundervisning, gruppearbejde med selvstændig research, klyngevejledning og individuel vejledning. Se nærmere på LEARN for de forskellige sprog. | |||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||
Se nærmere på LEARN under de enkelte sprog. |