2011/2012 KAN-MLM_41 Anvendt kultur- og identitetsteori
English Title | |
Anvendt kultur- og identitetsteori |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 7,5 ECTS (225 SAT) |
Type | Valgfrit |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc. |
Kursusansvarlig | |
| |
Secretary Tine Silfvander - ts.iadh@cbs.dk | |
Fagområde/Category | |
| |
Udbydes under åbent universitet-Udbydes under åben uddannelse. | |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||
Fagets udvikling af personlige kompetencer: Analytiske kompetencer. Udvikling af evne til at skabe sammenhæng mellem forskellige faglige og professionelle felter og mellem personlige og faglige kompetencer. Målbeskrivelse: Den studerende skal vise kendskab til to eller flere hovedretninger (paradigmer) inden for kultur- og identitetsteori. Evne til at formulere og analysere en kultur/identitetsmæssig problemstilling inden for et andet fagligt/professionelt felt. Evne til at analysere denne problemstilling med relevante teoretiske redskaber. | |||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||
Ingen specifikke teoretiske forudsætninger, men kendskab til forskellige kultur- og identitetsteorier er en fordel. Det forventes at den studerende har kendskab til et fagligt område, som f.eks. politik, marketing, kommunikation eller andet, i f.t. hvilket det vil være relevant at anvende kultur- og identitetsteorier. Ligeledes forventes det at den studerende bidrager med ideer til cases og anvendelse af teorier. | |||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||
Anvendt kultur- og identitetsteori | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||
Skriftlig hjemmeopgave på 10 sider a 2275 t.e. Syge/omprøve afvikles som den ordinære prøve. | |||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||
Fagets hovedmål er at vise hvordan teoretisk og empirisk viden om kultur og identitet kan bruges i forskellige faglige og professionelle sammenhænge. Undervisningen forløber over over 10 uger à 2 KT. Hovedindhold: - Introduktion til og oversigt over væsentlige retninger inden for kultur- og identitetsteori. - Fra teori til anvendelse: hvad har teorien med mit felt at gøre? - Casestudier: konkret anvendelse af kendskab til teori og empiri (kultur og identitet) . De studerende bidrager med cases/felter - Case seminarer: en række udvalgte cases analyseres. - Opsamling og perspektivering: Hvad har teori og empiri fortalt om casen og hvordan har denne viden virket tilbage på den generelle teoretiske og empiriske viden? . | |||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||
De pædagogiske former vil fortrinsvis være: - Lærerpræsentationer, studenterpræsentationer og seminarer | |||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||
Blasco & Gustafsson (eds.): Intercultural Alternatives, CBS Press, Copenhagen, 2004. Dahl, Jensen & Nynæs (eds.): Bridges of Understanding. Perspectives of Intercultural Communication.A Reader. Unipub. Oslo Academic Press, Oslo 2006. Yderligere litteratur vil gives ved kursets start. |