2011/2012 KAN-MLM_45 Terminologi – Nordisk webbaseret kursus
English Title | |
Terminologi – Nordisk webbaseret kursus |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 7,5 ECTS (225 SAT) |
Type | Valgfrit |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
Computer baseret undervisning |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc. |
Kursusansvarlig | |
| |
Secretary Tine Silfvander - ts.iadh@cbs.dk | |
Fagområde/Category | |
| |
Udbydes under åbent universitet-Udbydes under åben uddannelse. | |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||
Kommunikation i internordisk sammenhæng Virtuel netværksdannelse Målbeskrivelse: Efter kurset skal de studerende kunne: • Strukturere begreber i begrebssystemer • Anvende principperne for definitionsskrivning korrekt og redegøre for dem • Forklare termdannelse • Udvælge termer udfra etablerede kriterier • Argumentere for terminologiens rolle i en effektiv fagsproglig kommunikation, både faginternt og fageksternt • Anvende terminologiens grundbegreber korrekt | |||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||
En bacheloruddannelse. | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||
Undervejs i kurset laves et antal øvelser hvor de studerende får feedback og på den baggrund kan forbedre deres besvarelse. Ved kursets slutning vælger den studerende et antal af disse (evt. forbedrede) besvarelser ud, og afleverer dem sammen med en refleksion over læringsforløbet på 1-2 sider. Ved kursets start oplyses hvor mange opgaver der kræves for at bestå kurset. Sprog: Dansk (svensk, norsk) Hjælpemidler: Alle Bedømmelse: bestået / ikke bestået Censur: Ingen Omprøve: Inden for en nærmere fastsat frist afleveres en forbedret udgave af porteføjen. Sprog: Dansk (svensk, norsk) Hjælpemidler: Alle Bedømmelse: bestået / ikke bestået Censur: Ingen | |||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||
Kurset indeholder en oversigt over terminologiens grundbegreber og forholdet mellem terminologi og leksikografi, samt diskussioner om relationen mellem fagsprog og almensprog. Der indgår mange øvelser i praktisk terminologiarbejde, herunder strukturering af begrebssystemer, definitionsskrivning og termdannelse. Målet med kurset er at give deltagerne færdigheder i at udføre terminologiarbejde og basisviden om terminologi og om terminologiens teoretiske og metodologiske grundlag i et nordisk perspektiv, og om terminologiens rolle for en effektiv fagsproglig kommunikation. Det vil samtidig være basis for fortsatte studier i terminologi. | |||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||
Kurset er 100 % netbaseret, og de forskellige undervisere er ansvarlige for forskellige dele af kurset. Deltagerne kan komme fra alle de nordiske lande, en del øvelser og gruppearbejde vil foregå i blandede nordiske grupper, mens andre vil være sprogspecifikke. Undervisningen vil veksle mellem selvstudium, asynkron dialog, evt. synkron chat i mindre grupper, og øvelser i grupper eller individuelt. | |||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||
Grundbog: Madsen, Bodil Nistrup: Terminologi 1, Metoder og principper. GAD, Kbh. 1999. ISBN 87-12-03390-1 http://ebookstore.ebog.dk/Home/HTML/moreinfo.asp?bookid=536948849 Supplerende artikler udleveres i e-læringsforum |