English   Danish

2012/2013  BA-HAF_FIL2  Filosofi 2

English Title
Philosophy 2

Kursusinformation

Sprog Dansk
Prøve-ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Placering Forår
Tidspunkt Se skemaet på e-Campus
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi, BSc
Kursusansvarlig
  • Øjvind Larsen - Institut for Ledelse, Politik og Filosofi
Fagområde/Category
  • Filosofi og videnskabsteori/Philosophy and philosophy of science
Sidst opdateret den 27-08-2012
Læringsmål
Læringsmål:
Fagets læringsmål er at sætte den studerende i stand til at forstå filosofisk tænkning, særligt i forhold til etiske, politiske, samfundsmæssige og økonomiske problemstillinger. Den studerende skal kende og kunne analysere og diskutere de filosofiske traditioner og tænkemåder og deres sammenhænge med økonomien. Den studerende skal kunne foretage filosofiske ræsonnementer og kunne redegøre for de mere betydningsfulde tanke- og argumentationsformer.
Efter at have fulgt faget Filosofi 1 - 3 forventes den studerende at være i stand til:
  • At gengive indholdet af de tekster, som indgår i pensum.
  • At sætte teksterne ind i deres historiske kontekst
  • At sætte teksterne ind i deres idéhistoriske kontekst
  • At analysere de enkelte tekster.
  • At fortolke de enkelte tekster.
  • At redegøre for hvordan bestemte begreber og teorier har udviklet sig i et historisk og idéhistorisk perspektiv
  • At sammenligne teksterne både inden for og på tværs af temaer og perioder.
  • At inddrage tekster og temaer i et – eller flere – samlede perspektiver
Eksamen
Filosofi 2:
Prøveform Skriftlig hjemmeopgave
Karakterskala 7-trins-skala
Censur Ingen censor
Eksamensperiode Maj/juni
Hjælpemidler Se detaljerede bestemmelser nedenfor
Varighed 48 timer
Eksamen har form af en individuel skriftlig opgave på max. 10 normalsider som skal afleveres senest 48 timer efter det stillede spørgsmål er blevet offentliggjort.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Faget Filosofi I – III er det grundlæggende filosofiske fag i FLØK studiet. Her lægges den almene filosofiske grund for såvel HA-Fil og CM-Fil studiet. Faget er den vigtigste ressource når den studerende skal forstå, hvordan filosofiske problemstillinger er blevet diskuteret tidligere i historien, og hvordan de alle har en genealogi, som strækker sig fra antikken til vor tid.
Faget Filosofi I – III er en indøvelse i filosofisk tænkning og metodologi. Indøvelsen foregår ved at arbejde med store klassiske tekster og herigennem se og forstå, hvordan de store filosoffer i den filosofiske tradition til stadighed har forsøgt at finde nye løsninger på grundlæggende filosofiske problemstillinger, som først blev formuleret i den klassiske græske filosofi. Denne indøvelse i filosofisk tænkning skal bibringe den studerende en indøvelse i filosofisk hermeneutik, forstået som en stadig ny tolkning af den filosofiske tradition i lyset af nutidens problemstillinger.
Faget Filosofi I – III er en indøvelse i kritisk tænkning. Den filosofiske tradition er en hermeneutisk udfordring, som åbner for en ny og større forståelseshorisont for samtidens filosofiske problemstillinger. Den overskrider de hermeneutiske ressourcer, der ligger i nutiden.
Faget Filosofi I – III er et resourcefag for de andre fag på FLØK. Faget er den vigtigste ressource, når andre fag skal relateres til filosofiske problemstillinger. I den filosofiske tradition ligger der en basis, som siden er blevet empirisk funderet og differentieret i de forskelligartede samfundsvidenskabelige fag.
Faget Filosofi I – III er et dannelsesfag. Det er et stadigt nyt forsøg på indenfor den fastlagte tidsramme at præsentere en samlet indføring og tolkning af den filosofiske tradition i en spænding mellem forskellige hermeneutiske perspektiver og horisonter, som skal opmuntre den studerende til selv som en personlig dannelse at føre dette forsøg videre i sit studium af de andre fag på FLØK.

I fagene Filosofi 1 - 3 gennemgås de væsentlige filosoffer og filosofiske hovedstrømninger fra antikken til vor tid. I gennemgangen lægges særlig vægt på etiske, politiske, sociale, videnskabsteoretiske og økonomiske dimensioner. Med støtte i et oversigtsværk læses originaltekster på engelsk eller dansk.

Første og andet semester starter med antikken (Platon og Aristoteles) og bevæger sig kronologisk frem over middelalderen, renæssancen og nyere tid frem til ca. 1780. I den nyere tid inddrages bl.a. rationalismen (f.eks. Descartes og Spinoza) og empirismen (f.eks. Locke og Hume). Andet semester slutter med Kant foruden nogle af de første filosoffer og samfundsteoretikere, der beskæftiger sig med samfundet som et økonomisk system (f.eks. Adam Smith).

Tredje semester fokuserer på 1800- og 1900-tallets centrale filosoffer og sociologer og "retninger". Hegel, Marx, Kierkegaard og Nietzsche inddrages, og retninger som utilitarisme, fænomenologi, eksistensteori, sprogteori, kritisk teori og systemteori diskuteres ud fra primære tekster.

Undervisningsformer
I kurset er der hvert semester en række på 12 forelæsninger samt dertil hørende øvelseshold. I forelæsningerne gives der et generelt overblik om det givne tema. I øvelserne gås der detaljeret ned i teksterne med henblik på at indøve læsning og fortolkning. Forelæsninger og øvelser skal til sammen bidrage til at den studerende kan opfylde de almene læringsmål for faget.
Foreløbig litteratur

Gunner Skirbekk og Niels Gilje,Filosofihistorie, På Bokmål,2. udgave, 2. oplag,Universitetsforlaget, Oslo 2009.

Den litteratur, som indgår i kompendiet, er markeret med et (K).

I kurset indgår derudover uddrag af følgende bøger, som er anført i kompendiet:

John Locke, Anden afhandling om styreformen,Det lille Forlag, København1996.

Jean-Jacques Rousseau, Samfundskontrakten, Det lille Forlag, København 2007

Immanuel Kant,Prolegomena, Det lille Forlag, København 2002.

Immanuel Kant, Grundlæggelse af sædernes metafysik, Hans Reitzels Forlag, København 2005.

Hegel, Retsfilosofi, Det lille Forlag, København 2004.

John Stuart Mill, Utilitarisme, Det lille Forlag, København 1995 eller 2008.

Sidst opdateret den 27-08-2012