2012/2013 BA-HAF_FIL3 Filosofi 3
English Title | |
Philosophy 3 |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 27-08-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Fagets læringsmål er at sætte den studerende i stand til at forstå filosofisk tænkning, særligt i forhold til etiske, politiske, samfundsmæssige og økonomiske problemstillinger. Den studerende skal kende og kunne analysere og diskutere de filosofiske traditioner og tænkemåder og deres sammenhænge med økonomien. Den studerende skal kunne foretage filosofiske ræsonnementer og kunne redegøre for de mere betydningsfulde tanke- og argumentationsformer. Efter at have fulgt faget Filosofi 1 - 3 forventes den studerende at være i stand til:
|
|||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Faget Filosofi I – III er det grundlæggende filosofiske fag i FLØK studiet. Her lægges den almene filosofiske grund for såvel HA-Fil og CM-Fil studiet. Faget er den vigtigste ressource når den studerende skal forstå, hvordan filosofiske problemstillinger er blevet diskuteret tidligere i historien, og hvordan de alle har en genealogi, som strækker sig fra antikken til vor tid.
|
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
I kurset er der hvert semester en række på 12 forelæsninger samt dertil hørende øvelseshold. I forelæsningerne gives der et generelt overblik om det givne tema. I øvelserne gås der detaljeret ned i teksterne med henblik på at indøve læsning og fortolkning. Forelæsninger og øvelser skal til sammen bidrage til at den studerende kan opfylde de almene læringsmål for faget. | |||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
Gunnar Skirbekk og Nils Gilje, Filosofihistorie, Universitetsforlaget, Oslo 2007 1. FORELÆSNING I UGE 35: NIETZSCHES MORALFILOSOFI Friedrich Nietzsche, Moralens oprindelse, Det lille Forlag, 1993, 1. afh. 2. FORELÆSNING I UGE 36: WEBERS SAMFUNDSTEORI Den protestantiske etik og kapitalismens ånd, Nansensgade Antikvariat, København 1995, s. 3-57; 103-122.
3. FORELÆSNING I UGE 37: POSITIVISME OG KRITISK RATIONALISME (K)Karl R. Popper, Om kilderne til erkendelse og til uvidenhed, i: Karl R. Popper, Kritisk Rationalisme – Udvalgte essays om videnskab og samfund, Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, København 1996, s. 7-39. (K)Karl Popper, Det åbne samfund og dets fjender, Spektrum, København 2001, Bind 1, s. 190 – 223. 4. FORELÆSNING I UGE 38: HUSSERLS FÆNOMENOLOGI (K)Edmund Hussersl, Cartesianske meditationer, Hans Reitzels Forlag, 1999, Indhold, Indledning og kapitel I, s. 6 - 43 5. FORELÆSNING I UGE 39: HEIDEGGERS ONTOLOGI (K)Martin Heidegger, Verdensbilledets tid (1938), i: Idéhistoriske arbejdspapirer, nr. 1, juli 1996, s. 3-20. (K)Martin Heidegger, Plato’s Doctrine of Truth (1931/1932, 1940), i: Martin Heidegger, Pathmarks, Cambridge University Press, Cambridge 1998, s. 155-182. (K):‚Bereit, erste Vorlesung zu Veröffentlichen’, Heideggers brev fra den 22. maj 1933 om offentliggørelse af sin rektorattale, i: Martin Heidegger, Gesamtausgabe, Band 16, Vittorio Klostermann, Frankfurt am Main 2000, s. 106. (K): Martin Heidegger, The Self-Assertion of the German University. Netudgave af Heideggers rektorattale fra 1933. Hentet fra Gunter Neske & Emil Kettering (eds), Martin Heidegger and National Socialism, Paragon House, New York 1990, s. 5-13. 6. FORELÆSNING I UGE 40: SARTRES EKSISTENSFILOSOFI Jean-Paul Sartre, Eksistentialisme er en humanisme, Vintens Forlag, København 1964, s. 7-43; 64-65, eller senere udgave: Hans Reitzels Forlag, 4. udgave 1997, 5. udgave 2002, s. 39-73; 93-94. (K) Jean-Paul Sartre, Væren og intet – Et essay om fænomenologisk ontologi, Philosophia, Århus 2007, ”Blikket”, s. 223 – 235; 250 – 253; 257 – 262. 7. FORELÆSNING I UGE 41: WITTGENSTEINS SPROGFILOSOFI (K):Ludwig Wittgenstein, Filosofiske undersøgelser, 2. udg., Munksgaard/Rosinante, København, 1994, § 185 – 413, s. 113-168. UGE 42: EFTERÅRSFERIE 8. FORELÆSNING I UGE 43: HERMENEUTIK Hans-Georg Gadamer, ”Forståelsens historicitet som hermeneutisk princip” i : Jesper Gulddal og Morten Møller (red.) Hermeneutik – En Antologi om forståelse, Gyldendal, København 1999, s. 127 – 182. 9. FORELÆSNING I UGE 44: HABERMAS’ POLITISKE FILOSOFI - Habermas, Om den pragmatiske, etiske og moralske brug af den praktiske fornuft, s. 26-42. - Habermas, Tre normative modeller for demokrati, s. 43-55. Begge artikler i Jürgen Habermas, Demokrati og retsstat, Hans Reitzels Forlag, København 2005. 10. FORELÆSNING I UGE 45: RAWLS’ POLITISKE FILOSOFI John Rawls, En teori om retfærdighed, Det lille Forlag, København 2005, Del I, Kapitel I, § 1-6, s. 31-57; Kapitel II, § 10-14, s. 76-106; eller engelsk udgave: John Rawls, A Theory of Justice, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts 1971, Del I, kapitel 1, § 1-6, s. 3-33; § 10-14, s. 54-90. 11. FORELÆSNING I UGE 46: LUHMANNS SYSTEMTEORI (K):”Autopoiesis”, ”Begrebet samfund” og ”Individets individualitet”, i Niklas Luhmann, Iagttagelse og paradoks, Gyldendal, 1997, s. 45 – 99. 12. FORELÆSNING I UGE 47: FOUCAULTS VIDENSHISTORIE (K):Kapitel 1, Las meninas og kapitel 9, Mennesket og dets dobbeltgængere, fra Michel Foucault, Ordene og Tingene, Spektrum 1999 eller Det lille |