2012/2013
BA-HAF_MIKO_1 Mikroøkonomi
English Title
|
Micro Economics
|
|
Sprog
|
Dansk
|
Prøve-ECTS
|
7,5
ECTS
|
Type
|
Obligatorisk
|
Niveau
|
Bachelor
|
Varighed
|
Et semester
|
Placering
|
Efterår
|
Tidspunkt
|
Se skemaet på e-Campus
|
Studienævn
|
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi, BSc
|
Kursusansvarlig
|
-
Peter Wieth-Klitgaard
- Økonomisk Institut
|
Ekstern lektor Peter Wieth-Klitgaard
|
Fagområde/Category
|
-
Økonomi, makroøkonomi og erhvervsøkonomi/Economics, macro economics and managerial economics
|
Sidst opdateret den 29-11-2012
|
Læringsmål
|
De studerende forventes ved fagets afslutning at kunne:
-
anvende de økonomiske teorier og modeller til konkret opgaveregning/problemløsning
-
vælge korrekt metode
-
forklare resultater inden for modellernes rammer
|
Eksamen
|
|
|
Mikroøkonomi:
|
Prøveform
|
Skriftlig stedprøve
|
Karakterskala
|
7-trins-skala
|
Censur
|
Ekstern censor
|
Eksamensperiode
|
December/januar
|
Hjælpemidler
|
Se detaljerede bestemmelser nedenfor
|
Varighed
|
4 timer
|
Eksamen i Mikroøkonomi er en 4-timers skriftlig stedprøve, som finder sted i december/januar. Prøven bedømmes af en eksaminator og en censor ud fra 7-trinsskalaen
Eneste tilladte hjælpemiddel er Jeffrey M. Perloff: "Microeconomics", trykt formelsamling samt simpel lommeregner uden kommunikationsmodul.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik
|
Faget introducerer de studerende til de grundlæggende mikroøkonomiske teorier og modeller og har et tredelt formål: at stimulere interessen for mikroøkonomi som fagdisciplin, samtidig med at de studerende gerne skal kunne både forstå, relatere og reflektere over stoffet samt anvende de gennemgåede modeller og teorier til konkret opgaveregning/problemløsning. Den skriftlige eksamen og de hermed konsistente læringsmål, jf. neden for, tager primært sigte på opgaveregning/problemløsning.
Faget omfatter: økonomisk/rationel tænkemåde, udbud og efterspørgsel, forbrugsvalg, individuel efterspørgsel og markedsefterspørgsel, produktion, omkostninger og markedsformerne fuldkommen konkurrence, monopol og oligopol.
|
Undervisningsformer
|
Tavleforelæsninger med god mulighed for spørgsmål og diskussioner – tre forelæsningsgange anvendes til gennemgang af eksamenslignende opgavesæt, som udsendes en uge inden. Endvidere øvelsestimer.
|
Arbejdsbelastning
|
Forberedelse til undervisning
|
92
timer
|
Deltagelse i undervisning
|
58
timer
|
Forberedelse til eksamen
|
75
timer
|
|
Foreløbig litteratur
|
Jeffrey M. Perloff: "Microeconomics, 6th ed., 2012; Kap. 1-9, 11-14, 17 (nogle kapitler kun delvis) som Grundbog.
|
Sidst opdateret den 29-11-2012