2012/2013 BA-HAF_OL12 Organisation og ledelse
English Title | |
Organization and Management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Forår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 27-08-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Efter at have fulgt faget forventes den studerende at kunne:
|
|||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Formålet med faget er at bibringe de studerende en grundlæggende teoretisk forståelse for organisation og ledelse, samt at få indsigt i konkrete, organisatoriske problemfelter og hvordan disse relaterer sig til uddannelsens filosofiske profil. Fagets centrale pointe er, at fænomener som organisation og ledelse ikke er givne størrelser, men tager sig forskelligt ud alt efter hvordan de anskues teoretisk. I fagets første modul præsenteres og diskuteres teoretiske perspektiver, der fokuserer på organisation som struktur, proces og kultur, og der følges op med forelæsninger om bureaukrati og identitet. Med disse forskellige perspektiver lægges grunden for en differentieret og dynamisk forståelse af præmisserne for at organisere og udøve ledelse, og der skabes muligheder for at forstå det komplekse samspil mellem organisation og individ. I fagets andet modul fokuseres der på forskellige kritiske og filosofiske perspektiver på ledelse og de organisatoriske betingelser for ledelse. Udover en forelæsning der beskæftiger sig mere generelt med fænomenet ledelse, indeholder modulet forelæsninger om critical management studies og organisations- og ledelsesfilosofi.
|
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Faget foregår primært som forelæsninger, hvor forelæseren introducerer teksterne og sammen med de studerende diskuterer og reflekterer over deres syn på organisation og ledelse. Der lægges i høj grad vægt på aktiv deltagelse, og de studerende forventes at bidrage aktivt til en konstruktiv dialogkultur på faget. |
|||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
TBA |