English   Danish

2012/2013  BA-HAF_OS  Organisering og samfund

English Title
Organizing and Society

Kursusinformation

Sprog Dansk
Prøve-ECTS 15 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Placering Efterår
Tidspunkt Se skemaet på e-Campus
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi, BSc
Kursusansvarlig
  • Ole Bjerg - Institut for Ledelse, Politik og Filosofi
Bent Meier Sørensen
Fagområde/Category
  • Filosofi og videnskabsteori/Philosophy and philosophy of science
  • Ledelse/Management
  • Organisation/Organization
  • Økonomisk og organisatorisk sociologi/Economic and organizational sociology
  • Metodelære/Methodology
Sidst opdateret den 27-08-2012
Læringsmål
Efter at have fulgt faget forventes den studerende at kunne:
  • redegøre for centrale begreber og begrebssammenhænge inden for hvert af de teoretiske perspektiver, som der arbejdes med på faget
  • formulere en relevant problemstilling med udgangspunkt i fagets teoretiske perspektiver og en empirisk case
  • have en god forståelse for og frit kunne diskutere sammenhænge mellem fagets teoretiske perspektiver
  • sammentænke teori og empiri på en sådan måde, at den teoretiske forståelse bidrager til at udvide konventionelle forståelser af det empiriske fænomen, som studeres
  • reflektere kritisk og indsigtsfuldt over begrænsningerne ved den tilgang, som er valgt
Eksamen
Miniprojekt med mundtlig udprøvning
Organisering og samfund:
Prøveform Mundtligt med skriftligt forlæg
Karakterskala 7-trins-skala
Censur Bi-eksaminator
Eksamensperiode December/januar
Hjælpemidler Med alle skriftlige hjælpemidler
Varighed 20 minutter
Eksamination
Eksamensformen er individuel mundtlig eksamen med udgangspunkt i et miniprojekt, som skrives i grupper. Karakteren vil være en samlet vurdering af den skriftlige og mundtlige præstation (der gives med andre ord ikke en særskilt karakter for det ene og det andet).

Miniprojektet skal indeholde en problemformulering og en analyse, der tager udgangspunkt i DONG-casen. I må med andre ord ikke skrive en rent teoretisk opgave. Miniprojektet skal indeholde en problemstilling, en problemformulering samt en diskussion og en perspektivering af den valgte problemstilling ud fra fagets teoretiske univers. Det er et ret åbent sæt af fordringer, der kan indløses på mange forskellige måder. I overensstemmelse med fagets overordnede formål, vil der i eksamen blive lagt vægt på evne til at omsætte teori i interessante og originale analyser. Det betyder, at I i mindre grad er forpligtede på en lang og formel redegørelse for metode eller på lange redegørelser for teori. I kan gå lige til sagen og anvende fagets teoretiske perspektiver på den relevante case.

Det er ikke meningen, at I skal bruge mange ressourcer på at researche casen. Til eksamen lægges der først og fremmest vægt på, at I får sat jer ind i og arbejdet med fagets teoretiske perspektiver. Der lægges mindre vægt på empirisk dybde.

Arbejdet med eksamenscasen foregår i grupper. Gruppestørrelsen til eksamen er 2-5 studerende, og essayets omfang er 10-15 normalsider. Eksamensformen er individuel mundtlig eksamen med udgangspunkt i det afleverede miniprojekt. Projektet afleveres før jul, og eksamen finder sted primo januar. En detaljeret beskrivelse af eksamenskrav/vurderingskriterier udleveres i forbindelse med workshop I.
Kursets indhold, forløb og pædagogik
Organisering og samfund (OS) er en introduktion til sociologiske og filosofiske analyser af organisationer. Faget præsenterer en række centrale filosofiske/sociologiske teoretikere. Fagets formål er imidlertid ikke blot forståelsen af disse teoretikere i sig selv men derimod teoriernes anvendelighed i analyser af forskellige fænomener i organisationer. Organisering og samfund rækker udover gængse organisationsteorier ved at præsentere nogle analytiske perspektiver, som ikke nødvendigvis er i overensstemmelse med organisationers umiddelbare selvforståelse. Faget tager således fat i filosofiske grundbegreber som bl.a. ideologi, magt, identitet, kollektivitet, beslutning og rationalitet for at så på, hvordan disse udfolder sig i organisationers praksis. Det overordnede mål med faget er at bibringe jer en refleksiv og mangefacetteret forståelse af organisationers virke i en samfundsmæssig kon­tekst. Faget vil også give jer teoretiske begreber og analytiske værktøjer, som vil være anvendelige i forbindelse med det afsluttende projekt på 6. semester. Værktøjer, forståelsesrammer og strategier, som kan virke integrerende i spændingsfeltet mellem filosofi og økonomi.
 
OS lægger sig – ikke mindst – i forlængelse af faget ”Organisation og ledelse” på 3. semester – et fag, som tager sigte på at bibringe jer en grundlæggende forståelse af organisation­en/virk­som­he­den som en økonomisk og social enhed. OS tilsigter en faglig progression, hvor der lægges op til mere filosofisk og sociologisk informerede for­ståelser af organisationer og deres samtid.
Undervisningsformer
Faget er bygget op omkring fire undervisningsblokke, hvori de følgende fire teoretiske perspektiver præsenteres:
1) Niklas Luhmanns systemteori
2) Michel Foucaults & Michel Serres styringsanalyse
3) Slavoj Žižeks ideologianalyse
4) Deleuze og Guattaris materialitetsanalyse
Hvor blot rummer en række forskellige undervisningselementer. Der vil være et element af forelæsning, hvor teoriernes grundbegreber og hovedargumenter præsenteres. Der vil også være et element af caseundervisning, hvor en mindre case løses i plenum. Og endelig vil der indgå et element af gruppearbejde, hvor de studerende diskuterer stillede spørgsmål.
Mellem hver undervisningsblok er der er oplæg og efterfølgende diskussion med en gæst fra erhvervsliv eller politik. Disse oplæg tjener bl.a. som optakt til eksamenscasen.

Eksamenscase
I den sidste tredjedel af kurset skal I arbejde med den case, som danner grundlag for eksamen. Denne case er DONG.
Arbejdet med eksamenscasen indledes med en workshop, der præciserer rammerne for case og herunder først og fremmest hvad der kende¬tegner en god problemstilling.
Derefter følger endnu en workshop, hvor der fokuseres på, hvad der kendetegner en god analyse.
Foreløbig litteratur

Med undtagelse af enkelte tekster, som lægges ud på Learn, indgår den øvrige pensumlitteratur i fagets kompendium.
 
Bemærk! Vores kommunikation med jer om faget vil i alt væsentligt foregå gennem Learn, så det er vigtigt, at I løbende holder jer orienteret om, hvad der sker på denne platform.
 
Skal anskaffes:
 
Jones, C. & Rolland Munro (2005). Contemporary Organization Theory. Oxford: Blackwell.
 
Deleuze, G. og Guattari (2005): Tusind plateauer. Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler.
 
Litteraturliste derudover:
 
Andersen, N. Å. (2002): Polyfone organisationer. Nordiske Organisasjons Studier. 4(2). pp. 25-51
Bjerg, O. (2009): Etik uden moral – Det gode menneske i det postmoderne samfund, København: Museum Tusculanum: 17-25
Bjerg, O. (2012): Galningen på podiet. I: XX. Hans Reitzels Forlag (13 s)
Bjerg, O. (upub): Making Money – The Philosophy of Financial Capitalism. 16-30
Brown, S.D. (2012) ‘In praise of the parasite’, Informática na educação: teoria e prática, in press.
Böhm, S. og Christian De Cock (2005): Everything you wanted to know about Organization Theory... but were afraid to ask Slavoj Žižek. In: Contemporary Organization Theory. Oxford: Blackwell: 279-291
Collins, James C. og Porras, Jerry I. (2011): Building Your Company’s Vision. In: On Strategy. Boston: Harvard Business Review Press.
Dean, M. ([1999] 2006): Governmentality – Magt og styring i det moderne samfund. Gylling: Forlaget Sociologi: 41-64.
Dean, M. (1999): Governmentality – Power and Rule in Modern Society. GB: Sage: 25-39. (De første 24 sider af Dean-kapitlet er taget fra den danske oversættelse, resten er fra den engelsksprogede original. Grundet copyright-bestemmelser må vi ikke kopiere mere fra den danske udgave.)
Drucker, P. (2011): What Makes an Effective Executive. In: On Leadership. Boston: Harvard Business Review Press.
Flyvbjerg, B. (1991): ”Eksemplets magt – En revurdering af case studiet som forskningsstrategi”. I: Rationalitet og magt, Bd. 1: Det konkretes videnskab. Århus: Akademisk Forlag: 137-158. 
Foucault M. 2000: “The Ethics and the Concern of the Self as a Practice of Freedom“,
in: P. Rabinow (red.): Ethics – Essential works of Foucault 1954-1984 vol 1. London:
Karlsen, MP & Villadsen, K 2007, ' Hvor skal talen komme fra?: Dialogen som omsiggribende ledelsesteknologi ', Dansk Sociologi , nr. 2.
Luhmann, N. (2000): Sociale systemer – Grundris til en almen teori, København: Hans Reitzels Forlag: 48-76
Mintzberg, Henry (2009): ‘Enough Leadership’ in Harward Business Review, p. 22.
Nassehi, Armin (2005): Organizations as decision machines: Niklas Luhmann’s theory of organized social systems. In: Contemporary Organization Theory. Oxford: Blackwell 178-191
Parker, Martin (2002): ’Community: the freedom to work’ in Against Management, Cambridge: Polity, 66-90.
Penguin books.
Rogers, P. og Blenko, M. (2011). Who Has the D? How Clear Decision Roles Enhance Organizational Performance. In: On Strategy. Boston: Harvard Business Review Press.
Serres, Michel (1982): The Parasite, Baltimore: JHU Press, udvalgte passager.
Spence, L. and Rinaldi, L. (2012) Governmentality in Accounting and Accountability: A case study of embedding sustainability in a supply chain, Accounting, Organizations and Society
Sørensen, Bent M. (2005) ’Immaculate Defecation: Gilles Deleuze & Félix Guattari in Organization Theory’ in The Sociological Review, October, Vol. 53 Issue: Supplement 1.
Sørensen, Bent M. (2012) “Management as farce: Entrepreneurial subjectivity and the creative industries:”, In Hjorth, D. (ed.), Organizational Entrepreneurship, Edgar Elgar, pp. xxx-xxx.
Zizek, S. (1989): Ideologiens sublime objekt. København: Hans Reitzels Forlag: XX-XX.

Sidst opdateret den 27-08-2012