2012/2013 BA-HAF_PRO212 2. års projekt og kvalitativ metode
English Title | |
2nd Year Project & Qualitative Method |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Forår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 19-09-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Læringsmål for faget Kvalitativ Metode Efter at have fulgt faget forventes den studerende at kunne: • Redegøre for det overordnede syn på vidensproduktion som kendetegner kvalitativ forskning • Planlægge og gennemføre en mindre empirisk undersøgelse herunder: • Foretage et kvalificeret metodevalg med udgangspunkt i pensum og i relation til et konkret forskningsspørgsmål • Argumentere for valg (og fravalg) af metoder samt opstilling af undersøgelsesdesign ud fra pensum. • Reflektere kritisk over konsekvenserne af metodevalget og dets betydning for de konklusioner der kan drages af undersøgelsen • Foretage en analyse af kvalitativt datamateriale, det vil sige at der argumenteres for konklusioner med udgangspunkt i en fremstilling af empirien. Læringsmål for det integrerede gruppeprojekt på 2. år:
|
|||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||||
Det integrerede gruppeprojekt udarbejdes med udgangspunkt i fagene 'Organisation og ledelse' og 'Kvalitativ metode'. Til grund for dets problemformulering skal altså ligge begreber og litteratur fra begge fag. Projektet udarbejdes i grupper à 4-6 studerende i løbet af 10 uger og skal have følgende omfang: 6 studerende: max. 60 normalsider (ekskl. bilag) 5 studerende: maks. 50 normalsider (ekskl. bilag) 4 studerende: maks. 40 normalsider (ekskl. bilag) (1 studerende: maks. 20 normalsider (ekskl. bilag)). Inden for rammerne af det udarbejdede projekt afholdes der en mundtlig gruppeeksamination uden forberedelse. Skriftlige hjælpemidler må medbringes. Ved bedømmelsen indgår den studerendes stave- og formuleringsevne i bedømmelsesgrundlaget. Bedømmelsen er et udtryk for en helhedsvurdering af den individuelle mundtlige præstation og det faglige indhold samt stave- og formuleringsevne i projektet, i det dog det faglige indhold vægter tungest. |
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Det overordnede formål med undervisningen er at give de studerende indsigt i basale kvalitative undersøgelsesmetoder således at de selvstændigt kan udvælge og praktisk gennemføre en kvalitativ undersøgelse. Faget har også til formål at sikre at de studerende kan reflektere kritisk over konsekvenserne af deres metodevalg og forskningsdesign. Undervisningen er tilrettelagt som et forløb der følger de studerende i arbejdet med 2. års projektet og inddrager de studerendes projekter når det er praktisk muligt. Fagets udprøves ved at de studerende i deres 2. årsprojekt gennemfører deres egen empiriske undersøgelse ved brug af de metoder de lærer at anvende i faget. De studerende forventes at integrere de metodemæssige og analytiske færdigheder de tilegner sig i løbet af kurset i deres empiriske arbejde med projektet. Ydermere forventes fagets pensum inddraget i de studerendes begrundelse af metodevalg samt deres refleksioner over dette. |
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Undervisningen omfatter 30 lektioner á 45 minutters varighed bestående af undervisning og workshops. Der vil især blive lagt vægt på praktiske øvelser og dialog, der giver mulighed for i fællesskab at afprøve og reflektere over forskellige forskningsmetoder samt over de praktiske udfordringer i og konsekvenser af disse. Session 1 og 2): Den kvalitative metodologi: Introduktion til kvalitative undersøgelsesmetoder Destuderende bliver introduceret til den vidensforståelse, der ligger bag kvalitative metoder. Problemformuleringer og overordnede designovervejelser samt valg af vejleder godkendes af fagets underviser efter disse to forelæsninger er afsluttet. Session 3, 4, 5 og 6: Kvalitative metode som håndværk: Metodeworkshops. Formålet med disse workshops er at give de studerende indblik i og erfaring med de konkrete redskaber og færdigheder, der anvendes i relation til interview, observation, dokumentstudier samt analyse af kvalitative data. Undervisningen vil afholdes som heldagsundervisning.Undervisning på workshops foregår i mindre hold, det vil sige at de studerende bliver delt op i to grupper og at hver workshop kører to gange. Session 7: Visuelle metoder (forelæsning) Session 8: Kvalitative undersøgelsesmetoder som intervention (forelæsning). Session 9: spørgetime |
|||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
2. års projekt: Det integrerede gruppeprojekt udarbejdes med udgangspunkt i faget Organisation og ledelse samt Kvalitativ metode. Til grund for dets problemformuleringskal altså ligge begreber og litteratur fra disse fag.
|