2012/2013 BA-HAF_PRO2GL 2. års projekt: Organisation og ledelse & Kvalitative Metoder
English Title | |
2nd Year Project - Organization and Management & Qualitative Methods |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | To semestre |
Placering |
2. års projekt og Kvalitativ metode: forår 2013
Organisation og ledelse: efterår 2012 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 18-10-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Læringsmål for faget Organisation og ledelse: Efter at have fulgt faget forventes den studerende at kunne: • foretage en fagligt kvalificeret organisationsanalyse med udgangspunkt i pensum, en konkret case og et sæt af spørgsmål, der knytter sig hertil • inddrage og redegøre for relevante teorier, begreber og perspektiver fra pensum og vise deres muligheder og begrænsninger • forbinde organisationsforståelse og ledelse med udviklinger inden for moderne filosofi og kritisk tænkning Læringsmål for faget Kvalitative Metoder Efter at have fulgt faget forventes den studerende at kunne: • Redegøre for det overordnede syn på vidensproduktion som kendetegner kvalitativ forskning • Planlægge og gennemføre en mindre empirisk undersøgelse herunder: • Foretage et kvalificeret metodevalg med udgangspunkt i pensum og i relation til et konkret forskningsspørgsmål • Argumentere for valg (og fravalg) af metoder samt opstilling af undersøgelsesdesign ud fra pensum. • Reflektere kritisk over konsekvenserne af metodevalget og dets betydning for de konklusioner der kan drages af undersøgelsen • Foretage en analyse af kvalitativt datamateriale, det vil sige at der argumenteres for konklusioner med udgangspunkt i en fremstilling af empirien. Læringsmål for det integrerede gruppeprojekt på 2. år:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøven i faget består af to delprøver:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Organisation og ledelse: Formålet med faget er at bibringe de studerende en grundlæggende teoretisk forståelse for organisation og ledelse, samt at få indsigt i konkrete, organisatoriske problemfelter og hvordan disse relaterer sig til uddannelsens filosofiske profil. Fagets centrale pointe er, at fænomener som organisation og ledelse ikke er givne størrelser, men tager sig forskelligt ud alt efter hvordan de anskues teoretisk. I fagets første modul præsenteres og diskuteres teoretiske perspektiver, der fokuserer på organisation som struktur, proces og kultur, og der følges op med forelæsninger om bureaukrati og identitet. Med disse forskellige perspektiver lægges grunden for en differentieret og dynamisk forståelse af præmisserne for at organisere og udøve ledelse, og der skabes muligheder for at forstå det komplekse samspil mellem organisation og individ. I fagets andet modul fokuseres der på forskellige kritiske og filosofiske perspektiver på ledelse og de organisatoriske betingelser for ledelse. Udover en forelæsning der beskæftiger sig mere generelt med fænomenet ledelse, indeholder modulet forelæsninger om critical management studies og organisations- og ledelsesfilosofi.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Organisation og ledelse: Faget foregår primært som forelæsninger, hvor forelæseren introducerer teksterne og sammen med de studerende diskuterer og reflekterer over deres syn på organisation og ledelse. Der lægges i høj grad vægt på aktiv deltagelse, og de studerende forventes at bidrage aktivt til en konstruktiv dialogkultur på faget. Kvalitativ metode: Undervisningen omfatter 30 lektioner á 45 minutters varighed bestående af undervisning og workshops. Der vil især blive lagt vægt på praktiske øvelser og dialog, der giver mulighed for i fællesskab at afprøve og reflektere over forskellige forskningsmetoder samt over de praktiske udfordringer i og konsekvenser af disse. Session 1 og 2): Den kvalitative metodologi: Introduktion til kvalitative undersøgelsesmetoder Destuderende bliver introduceret til den vidensforståelse, der ligger bag kvalitative metoder. Problemformuleringer og overordnede designovervejelser samt valg af vejleder godkendes af fagets underviser efter disse to forelæsninger er afsluttet. Session 3, 4, 5 og 6: Kvalitative metode som håndværk: Metodeworkshops. Formålet med disse workshops er at give de studerende indblik i og erfaring med de konkrete redskaber og færdigheder, der anvendes i relation til interview, observation, dokumentstudier samt analyse af kvalitative data. Undervisningen vil afholdes som heldagsundervisning.Undervisning på workshops foregår i mindre hold, det vil sige at de studerende bliver delt op i to grupper og at hver workshop kører to gange. Session 7: Visuelle metoder (forelæsning) Session 8: Kvalitative undersøgelsesmetoder som intervention (forelæsning). Session 9: spørgetime |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. års projekt: Det integrerede gruppeprojekt udarbejdes med udgangspunkt i faget Organisation og ledelse samt Kvalitativ metode. Til grund for dets problemformuleringskal altså ligge begreber og litteratur fra disse fag. Organisation og ledelse: Jacobsen, D.I. & Thorsvik, J. (2008): Hvordan organisationer fungerer?, 2. udgave. Gylling: Hans Reizels Forlag. Derudover er pensum indeholdt i fagets kompendium. Lektion 1: Introduktion Argyris, C. (1991/2002): ”Teaching Smart People How to Learn”. Reflections, vol. 4(2): 4-15. ”Bogens overordnede perspektiv”. Kapitel 1 (s. 11-27) i Jacobsen & Thorsvik. Kursorisk: Jones, C. (2009): ”Philosophy in Organization Theory”? Working Paper. 1-54. (kursorisk) Lektion 2: Struktur ”Organisationsstruktur”. Kapitel 3 (s. 57-108) i Jacobsen & Thorsvik. Taylor, F.W. (1916): “Scientific Management”. I Bakka, J.F. & E. Fivelsdal (red.) (2002): Organisationsteoriens klassikere – Fra Taylor og Weber til Simon og Drucker (s. 23-30). Haslev: Handelshøjskolens Forlag. Mintzberg, H. (1981): ”Den velsiddende organisation: Pasform eller modekonfektion?”. Harvard Børsennr. 1: 43-58. Rothermel, R.C. (1993): ”Mann Gulch Fire: A Race That Couldn’t Be Won”. United States Department of Agriculture, Forest Service, Intermountain Research Station, General Technical Report INT-299. Weick, K. (1993): “The Collapse of Sensemaking in Organizations: The Mann Gulch Disaster”. Administrative Science Quarterly, vol.38(4): 628-652. Lektion 3: Proces ”Beslutningsprocesser i organisationer”. Kapitel 9 (s. 267-305) i Jacobsen & Thorsvik. Tsoukas, H. & Chia, R.: (2002): “On Organizational Becoming: Rethinking Organizational Change”. Organizational Science, vol. 13(5): 567-582. Maclean, N. (1992): Young Men and Fire (s. 39-75). Chicago: Chicago University Press. Lektion 4: Kultur “Organisationskultur”. Kapitel 4 (s. 109-143) i Jacobsen & Thorsvik. Schein, E.H. (1994): Organisationskultur og ledelse, 2. udgave. Valmuen, 10-53 Kunda, G. (1992): “Culture and Organization”. I: Engineering Culture – Control and Commitment in a High-tech Corporation (s. 1-25): Temple University Press. Useem, M. (1998): “Wagner Dodge Retreats in Mann Gulch”. Chapter 2 i: The Leadership Moment (s. 43-64). New York: Times Business/Random House. Lektion 5: Bureaukrati du Gay, P. (2007): Hyldest til bureaukratiet – Weber • Organisation • Etik (s. 10-29 + 98-125). Denmark: Hans Reitzels Forlag. Lektion 6: Identitet Albert, S.A. & Whetten, D.A. (1985): “Organizational Identity”. Research in Organizational Behavior, vol. 7: 263-295. Weick, K. (1995): Sensemaking in Organizations (s. 17-62). Sage. Lektion 7: Perspektiver på ledelse ”Ledelse i organisationer”. Kapitel 12 (s. 365-409) i Jacobsen & Thorsvik. Andersen, F. (2006): ”Hvad er selvledelse?”. Kapitel 2 i: Selvledelse – selvet på arbejde (s. 43-58). Dansk Psykologisk Forlag. Lektion 8: Critical Management Studies Fournier, V. & Grey. C (2000): “At the critical moment: Conditions and prospects for critical management studies”. Human Relations, vol. 53(1): 7-32. Böhm, S. & Spoelstra, S. (2004): “No Critique”. ephemera, vol. 4(2): 94-100. Lektion 9: Organisations- og ledelsesfilosofi Spoelstra, S. (2007): “What is a philosophy of organization”. In Jones, C. & R. ten Bos: Philosophy and Organization (s. 55-67). Routledge. Kursorisk: Jones, C. (2009): “Philosophy in Organization Theory?” CBS Working Paper. 1-54 (se også lektion 1) Lektion 10: Afrunding og eksamen Materiale udleveres.
|