2012/2013 BA-HAF_PROJ 1. årsprojekt og videnskabsteori
English Title | |
1st Year Project and Philosophy of Science |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Forår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Thomas Presskorn-Thygesen er ud over fagansvarlig også koordinator for 1. årsprojektet, hvorved fordeling af vejledere til de enkelte grupper er hans ansvar. | |
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 07-02-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Om læringsmålene for tilegnelsen af den videnskabsteoretiske del af pensum specifikt, jf. afsnittet 'Kursets indhold, forløb og pædagogik.'. For 1. års-projektet gælder følgende læringsmål:
|
|||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||||
Prøven er en gruppeprøve: en mundtlig gruppeprøve med udgangspunkt i et skriftligt gruppeprojekt. Eksaminationen er uden forberedelse, inden for rammerne af det udarbejdede projekt. Projektet udarbejdes i grupper af 4-6 studerende og skal have følgende omfang: 5-6 studerende: max. 50 normalsider (ekskl. bilag) 4 studerende: max. 40 normalsider (ekskl. bilag) (1 studerende: max. 25 normalsider (ekskl. bilag)) |
|||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||||||||||
Det er en forudsætning for indstilling til prøven, at fagansvarlig godkender en foreløbig problemformulering fra hver gruppe. Formålet med denne godkendelse fra fagansvarlige er (1) at sikre, at projektet indeholder en problematik, der gør realisering af fagets læringsmål mulig og (2) at sikre at projektets emne tilhører HA(fil.)-uddannelsens generelle horisont. Den foreløbige problemformulering kan dog efterfølgende revideres af gruppen i samråd med gruppens vejleder. Krav til projektets emne: Førsteårsprojektet er emnemæssigt frit, men er bundet til tematikker fra faget ’Videnskabsteori’. Det er endvidere målet, at projektet skal inddrage de øvrige faglige indsigter og forståelser, som er tilegnet på første studieår af HA(fil.), herunder i erhvervsøkonomi og filosofi. Projektet kan være funderet i en teoretisk problemstilling eller en konkret empirisk problemstilling - eller i en kombination af disse. Inddragelsen og undersøgelsen af en empirisk case er imidlertid ikke et krav. |
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Videnskabsteori:
Den studerende skal tilegne sig og kunne anvende forskellige videnskabsteoretiske positioner, med særligt henblik på at den studerende skal udvikle et kendskab til betingelserne og kriterierne for frembringelsen af videnskabelige resultater indenfor den studerendes eget faglige felt og relaterede faglige felter. Spørgsmål om forholdet mellem videnskabelige og andre teoretiske former for viden, opfattelser af videnskabelighed, objektivitet, videnskabelig videns generalitet, repræsentativitet og forudsigelseskraft, videnskabelige slutningsformer og forskellige sandhedskriterier er således i centrum. Den studerende skal desuden have indsigt i forskellige metoder herunder forskellen på kvantitative og kvalitativ forskning og på naturvidenskabelige, fænomenologisk-hermeneutiske, moderne samfundsvidenskabelige tilgange til økonomiske, politiske og filosofiske analyser. Kursets anlæg er tværfagligt med hovedinteresse inden for filosofi og samfundsvidenskab. Her lægges igen særligt fokus på problemstillinger, paradigmer og metodologiske overvejelser indenfor spændingsfeltet imellem filosofi og erhvervsøkonomi.
1. årsprojektet:
At det er læreprocessen, der er i centrum, skal imidlertid ikke forstås i retning af en nedprioritering af de faglige mål eller krav. Projektet vil kun kunne blive succesfuldt, hvis man opfatter sig selv og sin gruppe som forskere med det faglige mål at besvare ens problemstilling. Dette kræver, at man er i stand til at anvende den faglige viden gennem studieåret har tilegnet sig, på et analytisk og syntetiske niveau. Altså at man er i stand til at omsætte og sammensætte teorier og begreber til nye konkrete sammenhænge og bruge dem refleksivt.
|
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Undervisningen vil forløbe som 20 dobbelttimer, hvortil det forventes at man har læst til undervisningen og deltager aktivt med spørgsmål mv., ligeligt fordelt med 2 dobbeltforelæsninger per uge. Første dobbelt-time pr. uge vil i overvejende gennemgå en afgrænset videnskabsteoretisk position (positivisme, hermeneutik osv.) med udgangspunkt i kursets grundbog (Hvid Jacobsen, Lippert-Rasmussen & Nedergaard 2010). Disse timer vil blive foretaget som klassiske forlæsninger. Den anden dobbelttime pr. uge vil skiftende uddybe ugens videnskabsteoretiske position med en gennemgang af tilknyttet primærtekst eller med fagets begreber gennemgå en videnskabelig case tilknyttet til HA(fil.)’s faglighed. I form vil ugens anden dobbelttime i højere grad indbyde til diskussion og de undervisningsgange, der i lektionsplanen er markeret med ’CASE’ (jf. afsnittet 'Foreløbig litteratur), vil påkræve oplæg fra de studerende. Powerpoint-præsentationer vil indgå i samtlige undervisningsgange og disse vil blive gjort tilgængelige for de studerende via CBS LEARN. |
|||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
Pensum er baseret på en grundbog og et kompendium. Grundbogen er
Hvid Jacobsen, Lippert-Rasmussen & Nedergaard (red.) (2010), Videnskabsteori - i statskundskab, sociologi og forvaltning. Pensum fra denne bog er specificeret nedenfor. Alle øvrige nævnte tekster optrykkes i kompendiet. Samlet pensum: 450 sider.
|