2012/2013  BA-HAF_STRA  Strategi

• Organisation/Organization
  • Virksomhedsstrategi/Corporate and Business Strategy
Sidst opdateret den 27-08-2012
Efter at have fulgt faget forventes den studerende at være i stand til at kunne:
  • forstå og redegøre for de grundlæggende perspektiver og udviklinger i strategilitteraturen samt analysere konsekvensen af fravalget af perspektiver når det ene perspektiv vælges som det dominerende.
  • forbinde teoretiske perspektiver på strategi med de konkrete organisatoriske, ledelsesmæssige og kommunikative udfordringer, som moderne virksomheder og offentlige organisationer står over for
  • forstå strategisk udvikling i et netværksperspektiv
Strategi:
Prøveform Skriftlig hjemmeopgave
Karakterskala 7-trins-skala
Censur Ingen censor
Eksamensperiode Maj/juni
Hjælpemidler Med alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Varighed 48 timer
Individuel 48-timers opgave, der udarbejdes på baggrund af stillede spørgsmål. Opgavens maksimale omfang er 10 normalsider. Bedømmelsen gives af en eksminatorer og der gives karakter efter 7-trinsskalen
Faget præsenterer de studerende for de væsentligste teoretiske retninger i strategiforskningen. Det omfatter emner som strategi og konkurrence; strategi, ressourcer og viden; strategi som praksis; strategi og innovation; samt de politiske aspekter af strategi. Hver forelæsning vil dække et væsentligt strategisk emne med udgangspunkt i et kapitel fra fagets grundbog. Som supplement til dette kapitel skal de studerende læse en uddybende artikel om strategi Ideen er at få præsenteret og diskuteret strategi som et teoretisk begreb og som et handlingsredskab -og at kunne se ligheder såvel som forskelle på de to tilgange til strategi. Vi kommer til at gå i dybden med de ontologiske antagelser i de mange forskellige tilgange til strategi. Vi kommer også til at  diskutere hvorfor strategi på samme tid er et meget centralt og håndgribeligt værktøj for virksomheder og organisationer, en måde at tænke over samme virksomheder og organisationer og endeligt et begreb vi aldrig helt synes at få fat på. Et centralt element i undervisning er at vi som udgangspunkt ser strategifaget på dets egne præmisser. Vi står ikke på sidelinjen og iagttager det som fænomen men søger aktivt at forstå hvad strategi producerer -for virksomheder for offentlige organisationer, for teoretikerne som udvikler og genopfinder feltet og for os som aftagere og brugere af strategi.
I faget inddrages gæsteforelæsere, som bidrager med erfaringer inden for
strategi. Der er en stærk kobling fra teorien til praksis, som giver en
vekselvirkning mellem refleksion og handling – gennem faget i både form og indhold.
Faget er intensivt og kræver engagement og villighed til at inddrage egen praksis fra de studerende.
Arbejdsbelastning
Introduktion til faget -hvorfor snakke strategi? hvad kan det strategiske perspektiv producere? 19 timer
lektion 2 19 timer
Lektion 3 19 timer
lektion 4 19 timer
lektion 5 19 timer
lektion 6 19 timer
lektion 7 19 timer
Afrunding af faget -hvad har vi lært? hvad kan vi bruge det til? 19 timer
Grundbog:
Clegg, S., Carter, C., Kornberger, M. and Schweitzer, J. (2011): Strategy. Theory & Practice. London: Sage.

Supplerende tekster om strategi:
Carter, C., Clegg, S. and Kornberger, M. (2008a): Strategy as Practice? Strategic Organization, 6(1): 83-100.

Carter, C., Clegg, S. and Kornberger, M . (2008b): S-A-P zapping the field. Strategic Organization, 6(1): 107-112.
Furrer, O., Thomas, H., and Goussevskaia, A. (2008): The structure and evolution of the strategic management field: A content analysis of 26 years of strategic management research. International Journal of Management Reviews, 10(1): 1-23.
Jarzabkowski, P. and Whittington R. (2008): Hard to disagree, mostly. Strategic Organization, 6(1): 101-106.
Kornberger, M. (2010): Brand Society. Cambridge: Cambridge University Press.
Kornberger, M. and Carter, C. (2010): Manufacturing competition: How accounting practices shape strategy making in cities. Accounting, Auditing and Accountability Journal,23(3): 325-349.
Kornberger, M. and Clegg, S. (forthcoming): Strategy as Performative Practice: The Case of Sydney 2030. Strategic Organization.
Prahalad, C. K., and Ramaswamy, V. (2004): Co-creating unique value with customers. Strategy & Leadership, 32(3): 4-9.
Tripsas, M., and Gavetti, G. (2000): Capabilities, Cognition and Inertia: Evidence from Digital Imaging. Strategic Management Journal, 21: 1147-1161.
Brown, Tim (2008) Design Thinking. Harvard Business Review, June 2008.

Nickerson, Jackson; Yen, C. James; Mahoney, Joseph T. Exploring the Problem-Finding and Problem-Solving Approach for Designing Organizations. Academy of Management Perspectives, Feb2012, Vol. 26 Issue 1, p52-72, 21p; DOI: 10.5465/amp.2011.0106

Sidst opdateret den 27-08-2012