2012/2013 BA-HAF_STRA Strategi
English Title | |
Strategy |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Forår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 27-08-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Efter at have fulgt faget forventes
den studerende at være i stand til at kunne:
|
|||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Faget præsenterer de studerende for
de væsentligste teoretiske retninger i strategiforskningen. Det
omfatter emner som strategi og konkurrence; strategi, ressourcer og
viden; strategi som praksis; strategi og innovation; samt de
politiske aspekter af strategi. Hver forelæsning vil dække et
væsentligt strategisk emne med udgangspunkt i et kapitel fra fagets
grundbog. Som supplement til dette kapitel skal de studerende læse
en uddybende artikel om strategi Ideen er at få præsenteret og
diskuteret strategi som et teoretisk begreb og som et
handlingsredskab -og at kunne se ligheder såvel som forskelle på de
to tilgange til strategi. Vi kommer til at gå i dybden med de
ontologiske antagelser i de mange forskellige tilgange til
strategi. Vi kommer også til at diskutere hvorfor strategi på
samme tid er et meget centralt og håndgribeligt værktøj for
virksomheder og organisationer, en måde at tænke over samme
virksomheder og organisationer og endeligt et begreb vi aldrig helt
synes at få fat på. Et centralt element i undervisning er at vi som
udgangspunkt ser strategifaget på dets egne præmisser. Vi står ikke
på sidelinjen og iagttager det som fænomen men søger aktivt at
forstå hvad strategi producerer -for virksomheder for offentlige
organisationer, for teoretikerne som udvikler og genopfinder feltet
og for os som aftagere og brugere af strategi.
|
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
I faget inddrages gæsteforelæsere,
som bidrager med erfaringer inden for
strategi. Der er en stærk kobling fra teorien til praksis, som giver en vekselvirkning mellem refleksion og handling – gennem faget i både form og indhold. Faget er intensivt og kræver engagement og villighed til at inddrage egen praksis fra de studerende. |
|||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
Grundbog:
Clegg, S., Carter, C., Kornberger, M. and Schweitzer, J. (2011): Strategy. Theory & Practice. London: Sage. Supplerende tekster om strategi: Carter, C., Clegg, S. and Kornberger, M. (2008a): Strategy as Practice? Strategic Organization, 6(1): 83-100. Carter, C., Clegg, S. and Kornberger, M . (2008b): S-A-P zapping the field. Strategic Organization, 6(1): 107-112. Furrer, O., Thomas, H., and Goussevskaia, A. (2008): The structure and evolution of the strategic management field: A content analysis of 26 years of strategic management research. International Journal of Management Reviews, 10(1): 1-23. Jarzabkowski, P. and Whittington R. (2008): Hard to disagree, mostly. Strategic Organization, 6(1): 101-106. Kornberger, M. (2010): Brand Society. Cambridge: Cambridge University Press. Kornberger, M. and Carter, C. (2010): Manufacturing competition: How accounting practices shape strategy making in cities. Accounting, Auditing and Accountability Journal,23(3): 325-349. Kornberger, M. and Clegg, S. (forthcoming): Strategy as Performative Practice: The Case of Sydney 2030. Strategic Organization. Prahalad, C. K., and Ramaswamy, V. (2004): Co-creating unique value with customers. Strategy & Leadership, 32(3): 4-9. Tripsas, M., and Gavetti, G. (2000): Capabilities, Cognition and Inertia: Evidence from Digital Imaging. Strategic Management Journal, 21: 1147-1161. Brown, Tim (2008) Design Thinking. Harvard Business Review, June 2008. Nickerson, Jackson; Yen, C. James; Mahoney, Joseph T. Exploring the Problem-Finding and Problem-Solving Approach for Designing Organizations. Academy of Management Perspectives, Feb2012, Vol. 26 Issue 1, p52-72, 21p; DOI: 10.5465/amp.2011.0106 |
Sidst opdateret den
27-08-2012