2012/2013 BA-HAK_FVTM Fagets videnskabsteori og metode
English Title | |
The Epistemologies of the Social Sciences |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og virksomhedskommunikation, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 29-08-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Bedømmelsen i Fagets Videnskabsteori og Metode tager udgangspunkt i følgende mål med faget:
|
|||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
Fagets videnskabsteori og metode | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||||
Prøven er en pensumeksamen i form af en mundtlig individuel eksamen (20 minutter) med udgangspunkt i en gruppesynopsis. Synopsen skrives i grupper af 4-5 personer. 4 personer skriver max. 5 normalsider, og 5 personer skriver max. 6 normalsider. Der sættes en afleveringsfrist for synopsen af studiesekretariatet, men arbejdet kan påbegyndes når som helst inden for denne dato. Synopsen indgår i bedømmelsesgrundlaget. Ved bedømmelsen af prøven indgår den studerendes stave- og formuleringsevne i bedømmelsesgrundlaget. Bedømmelsen er udtryk for en helhedsvurdering af det faglige indhold samt stave- og formuleringsevnen. Bedømmelsen foretages af eksaminator og bieksaminator efter 7-trins-skalaen på baggrund af den mundtlige præstation. For sygeprøve gælder følgende bestemmelser: For studerende, der har deltaget i udarbejdelse af synopsen, men er syg ved den mundtlige eksamen, er sygeprøven en ny mundtlig eksamen på baggrund af den allerede udarbejdede synopsis. Studerende, der ikke har deltaget i udarbejdelse af synopsis på grund af sygdom, skal indlevere en synopsis forud for den mundtlige sygeprøve. For omprøve gælder følgende bestemmelser: Studerende der ikke består den ordinære eksamen skal indlevere en ny synopsis forud for den mundtlige prøve. Den studerende er automatisk tilmeldt den ordinære eksamen. Der er ikke automatisk tilmelding til syge/omprøven i januar/februar og rettidig tilmelding er senest 2 uger før eksamen afholdes. |
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
I dette fag skal den studerende sættes i stand til at kunne analysere, hvordan forskellige videnskabsteorier og metoder former vores viden om verden og dermed sætter bestemte rammer for kommunikation i bredere forstand såvel som opgaveskrivning mere specifikt. |
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Faget bygger på forelæsninger og workshops. Faget strækker sig over et semester og indeholder elleve forelæsninger a to lektioner og tre øvelsesgange af to lektioner. Forelæsningerne introducerer udvalgte teoretiske perspektiver inden for samfundsvidenskaberne. De tre øvelsesgange giver de studerende mulighed for at arbejde med operationaliseringen af teori ift både kvalitative og kvantitative opgaver på baggrund af konkrete cases. Undervisningsforløbet afsluttes med synopsisvejledning i grupper. Der vil i undervisningen blive lagt vægt på konkret at demonstrere den vinkel på en konkret case, som en videnskabsteori kan præstere. Det vil her vise sig, at man via sin videnskabsteori lægger et bestemt snit ned over sit forskningsobjekt. Dette snit står dog ikke usagt, hvorfor inddragelsen af andre videnskabsteoriers mulige kritik vil være en fortsat del af undervisningen. Denne inddragelse af en mulig kritik skal være med til at give den studerende forståelse for de videnskabelige parametre, ud fra hvilke man kan opstille egne rammer for empirisk funderede undersøgelser, der forholder sig til de implikationer som rammernes teorier og metoder fordrer. Faget tager udgangspunkt i bøgerne ”Videnskabsteori – på tværs af fagkulturer og paradigmer – i samfundsvidenskaberne” redigeret af Lars Fuglsang og Poul Bitsch Olsen, og Lise Justesen og Nanna Mik-Meyer (2010) ”Kvalitative metoder i organisations- og ledelsesstudier”. Der vil også være et kompendium. Undervisningsaktivitet: 39 Forberedelse 67,25 Eksamensaktivitet: 100 Total: 7,5 ECTS / 206,25 SAT |
|||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
Litteratur 3. semester:
|