2012/2013 BA-HAMET Kvantitative metoder
English Title | |
Quantitative Methods |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Sekretær: Christel Sølvsten, chs.eco@cbs.dk | |
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 29-11-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||||
Obligatorisk, der skal vælges mellem kvalitative eller kvantitative metoder | |||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
Kvantitative metoder | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Klarer familie-ejede virksomheder sig bedre end andre virksomheder? Er det et problem at aktiers risiko – deres beta – ofte findes på basis af historiske data? Hvordan kan man bestemme en virksomheds skalaafkast? Hvordan estimeres en efterspørgsels priselasticitet? Kursets primære formål er at forsøge at besvare spørgsmål af same type som dem, der nævnes ovenfor, ved at introducere en vifte af modeller, metoder og værktøjer indenfor økonometri. Kurset er anvendelsesorienteret. Kurset vil i høj grad fokusere på de mange muligheder som regressionsmodellen tilbyder. Der vil blive lagt vægt på de forskellige forhold, man som praktiker skal være opmærksom på, når man arbejder med forskellige typer af økonomiske data: tværsnits data, hvor alle observationer stammer fra samme tidsperiode og tidsrækker, hvor observationerne stammer fra mange forskellige tidsperioder. Det er vigtigt, at de studerende bliver fortrolige med modellernes fortolkninger og hermed i sidste ende deres anvendelsesmuligheder. Et andet vigtigt område er, kombinationen af en kvantitativ analyse med mere kvalitative aspekter, noget som virkelig er en styrke ved regressionsmodeller anvendt indenfor økonomi. Endnu et forhold, man altid er nødt til at overveje i forbindelse med brug af regressionsmodellen, er modellens implicitte kausalitetsbudskab. Er det f.eks. aktiemarkederne, der påvirker real-økonomien – eller er det real-økonomien, der påvirker aktiemarkederne? Et tvivlsomt kausalitetspostulat har alvorlige konsekvenser for hele analysens troværdighed. Denne diskussion leder til, at man i visse situationer er nødt til at revidere sin estimationsmetode. Endelig vil kurset også diskutere økonomiske forudsigelsesmodeller. |
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
En kombination af forelæsninger og øvelsestimer, hvor øvelsestimerne er PC-baserede. Til forelæsningerne introduceres de forskellige emner, og de diskuteres ud fra en anvendelsesorienteret synsvinkel. Forelæsningernes eksempler vil så vidt muligt komme fra erhvervsøkonomiske problemstillinger, men også andre eksempler – meget gerne fra andre HA-kurser - vil blive inddraget. Undervejs i forløbet vil der bliver inviteret et par gæsteforelæsere, der kan give eksempler på spændende anvendelser ud fra deres egen forskning eller hverdag udenfor CBS. I øvelsestimerne vil 2 instruktorer hjælpe de studerende med selv at køre computer baserede applikationer – mindre analyser, som forsøger at komme rundt om alle emner i pensum. Som software til kurset foreslås SAS med Enterprise Guide, som de studerende kan download’e gratis via CBS’ bibliotek og installere på deres egen PC. | |||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
Wooldridge, JM (2009): “Introductory Econometrics. A Modern Approach”, 4. udgave, South Western Cengage Learning Lærebogen suppleres evt. med nogle videnskabelige artikler, der er relevante i forhold til kursets eksempler. F.eks fra gæsteforelæseres forskning. |