|
Kvalitative metoder:
|
Prøveform
|
Mundtligt med skriftligt forlæg
|
Karakterskala
|
7-trins-skala
|
Censur
|
Bi-eksaminator
|
Eksamensperiode
|
Vintertermin
|
Hjælpemidler
|
Se detaljerede bestemmelser nedenfor
|
Varighed
|
20 minutter
|
Individuel 20 min. mundtlig eksamen uden forberedelse på baggrund af synopsis à 3-5 sider, der tager udgangspunkt i en konkret øvelse, som de studerende har gennemført i løbet af undervisningsforløbet. Synopsen skrives i grupper af 3-5 studerende, der har valgt samme metode. Efter aftale med underviser fastsættes dato for, hvornår de studerende kan aflevere udkast til synopsis (max to sider), som videreudvikles til egentlig synops, der indleveres til eksamen. De studerende får fælles tilbagemelding på deres udkast til synops i undervisningen. Udover at synopsen skal tage udgangspunkt i en konkret metodisk øvelse, skal den inddrage relevante metodiske temaer, der diskuteres i pensum. Ved aflevering af synopsis vedlægges interviewguide (samt cd med interview), observationsnotater (samt oversigt over, hvordan observationerne er gennemført) eller begrundede valg af bestemt dokumentmateriale (samt kopi af dokumentmateriale med begyndende kodning af materialet). Der foretages en helhedsbedømmelse af synopsis og den mundtlige præstation.
Syge/omprøve afholdes i maj/juni efter samme eksamensfordringer og -bestemmelser som den ordinære prøve.
|
|
Stort set alle analyser af virksomheder og deres praksisser benytter sig af kvalitative metoder som fx interview med nøglepersoner og studier af virksomhedens centrale dokumenter, hjemmesider mv. Hvis man vil undersøge fx virksomheders strategiske adfærd, indførelsen af styringssystemer eller organisatoriske forandringsprocesser, kommer man ikke uden om anvendelsen af kvalitative metoder, som fx interview, dokumentstudier og kvalitative spørgeskemaundersøgelser. Da flere og flere grundbøger i kvalitative metoder tager konkret afsæt i business-studier, fx Justesen og Mik-Meyers bog Kvalitative metoder i organisations- og ledelsesstudier fra 2010 samt Erikssons og Kovalainens Qualitative Methods in Business Research fra 2008, vil nærværende fags litteratur både være litteratur som eksplicit forholder sig til velkendte business-studie-problemstillinger (som de to ovenfor nævnte) og være anerkendt kvalitative metodelitteratur, som diskuterer kvalitative metoder konkret og videnskabsteoretisk (fx Gubrium og Holstein samt Silverman m.fl.). Dette fags formål er at sætte den studerende i stand til at arbejde systematisk med kvalitative metoder som observationsstudier, interview og dokumentanalyse. Den studerende skal sættes i stand til at foretage et informeret valg, når valg af problemstilling skal omsættes metodisk. Den studerende vil desuden blive præsenteret for typiske faldgruber i kvalitative undersøgelser (tvetydige spørgsmål, forskerstyrede interview, usystematisk læsning mv.) samt typisk kritik af en ureflekteret brug af kvalitative metoder. Fagets styrke består i dets nære kobling til praksis, dvs. almindelige metodiske udfordringer i gennemførelsen af undersøgelser/opgaver på bachelor- og kandidatniveau for business school-studerende. Faget bygger på den introduktion til kvalitative metoder, som den studerende fik i organisationsfaget på første studieår.
|
Undervisningen består af en introducerende storforelæsning om faget, der fokuserer på udbyttet af faget med fokus på, hvordan metodekendskab er en forudsæting for at kunne skrive ”den gode opgave”. Herefter følger otte holdundervisningsgange i videnskabsteori, interview, observation og dokumentanalyse (undervisningsgangene 2 - 7) gennemførelse af øvelse i ”marken” og holdundervisning, hvor der samles op på de studerendes erfaringer fra deres øvelse i "marken", og hvor underviseren præsenterer og diskuterer den kommende eksamen (undervisningsgangene 8 – 9).
|
De studerende vil blive præsenteret for en grundbog i kvalitative metoder skrevet specifikt til dette fag af Lise Justesen og Nanna Mik-Meyer. Derudover vil de blive præsenteret for centrale tekster om den praktiske gennemførelse af interview, observations- og dokumentstudier. Litteraturen vil være på dansk og engelsk.
Vejledende litteratur: Pensum til 1. undervisningsgang om Kvalitative metoder / Kvantitative metoder (uge 36) Justesen, L. & N. Mik-Meyer (2010) ”Kvalitetskriterier og kvalitative metoder” i Kvalitative metoder i organisations- og ledelsesstudier. København: Hans Reitzels Forlag Eriksson, P. og Kovalainen A. (2008) ”Research design and Process” og “Focus and Frame” (s. 25-50) i Qualitative Methods in Business Research. London: Sage. Bitsch Olsen, P. (2003) ”Kvalitetsvurdering” og ”Arbejdsteknikker” (s. 193-238) i Bitsch Olsen og Pedersen (red.) Problemorienteret projektarbejde. Roskilde: Roskilde Universitetsforlag. Pensum til 2. undervisningsgang om kvalitetskriterier, problemformulering og valg af metode (uge 37) Justesen, L. & N. Mik-Meyer (2010) ”Videnskabsteori, perspektiver og kvalitative metoder” i Kvalitative metoder i organisations- og ledelsesstudier. København: Hans Reitzels Forlag Pedersen, K. (2003) ”Videnskabsteori i projektarbejde og rapport” i Bitsch Olsen og Pedersen (red.) Problemorienteret projektarbejde. (S. 139-169). Roskilde: Roskilde Universitetsforlag. Bitsch Olsen, P. (2003) ”Metode i problemorienteret projektarbejde” i Bitsch Olsen og Pedersen (red.) Problemorienteret projektarbejde. (S. 169-193). Roskilde: Roskilde Universitetsforlag.
Pensum til 3. og 4. undervisningsgange om interview (ugerne 38 og 39) Justesen, L. & N. Mik-Meyer (2010) ”Interview” i Kvalitative metoder i organisations- og ledelsesstudier. København: Hans Reitzels Forlag Holstein, J. A. og Gubrium, J. F. (2004) ”The active interview” i Silverman (red.) Qualitative Research. Theory, Method and Practice. (S. 140-162). London: Sage. Kvale, S. (2001) “Interviewet som samtale” i Kvale Interview. (s. 31-48). København: Hans Reitzels Forlag. Pensum til 5. undervisningsgang om fokusgruppeinterview (uge 40) Justesen, L. & N. Mik-Meyer (2010) ”Fokusgrupper” i Kvalitative metoder i organisations- og ledelsesstudier. København: Hans Reitzels Forlag Demant, J. (2006) ”Fokusgruppen – Spørgsmål til fænomener i nuet” i Bjerg og Villadsen (red.) Sociologiske metoder. Fra teori til analyse i kvantitative og kvalitative metoder. (S. 131- 150). København: Forlaget Samfundslitteratur. Pensum til 6. undervisningsgang om dokumentanalyse (41) Justesen, L. & N. Mik-Meyer (2010) ”Dokumenter” i Kvalitative metoder i organisations- og ledelsesstudier. København: Hans Reitzels Forlag Atkinson, P. and Coffey, A. (2004) “Analyzing documentary realities” i Silverman (red.) Qualitative Research.Theory, Method and Practice. (S. 56-75). London: Sage. Dahler-Larsen, P. (2008) ”Dokumenter som objektiveret social virkelighed” (s. 235-254) i Järvinen og Mik-Meyer (red.) Kvalitative metoder i et interaktionistisk perspektiv. København: Hans Reitzels Forlag. Pensum til 7. undervisningsgang om observation samt introduktion til øvelse (uge 43) Justesen, L. & N. Mik-Meyer (2010) ”Deltagerobservation” i Kvalitative metoder i organisations- og ledelsesstudier. København: Hans Reitzels Forlag. Alan Bryman and Emma Bell (2003). “Ethnography and Participant Observation” (pp. 314-339) in Business Research Methods. Oxford University Press. 8. undervisningsgang om Opsamling af erfaringer (uge 45) Justesen, L. & N. Mik-Meyer (2010) ”Kvalitative metoder i organisations- og ledelsesstudier” i Kvalitative metoder i organisations- og ledelsesstudier. København: Hans Reitzels Forlag. Flyvbjerg B. (2006) ”Five Misunderstandings about Case-Study Research”, Qualitative Inquiry, Vol. 12, No. 2, 219-245.
9. undervisningsgang om eksamensforberedelser (uge 46) (Intet pensum)
|