2012/2013 BA-HA_E133 Markedsføring på forbrugermarkeder
English Title | |
Markedsføring på forbrugermarkeder |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfrit |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Placering |
Efterår, Andet quarter
tirsdag, 11:40 14:25, uge 43 11:40 14:25, uge 47-50 onsdag, 13:30 16:15, uge 44 14:25 17:10, uge 45-46 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Secretary - Jeannett Zola Andersen - jza.marktg@cbs.dk | |
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 20-08-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Der opnås personlige kompetencer ved bl.a. at arbejde med fagområdet ud fra realistiske cases og konditioner, hvor der skal afgives argumenterede rekommendationer i konkrete forbrugermæssige sammenhænge omkring beslutninger i salgs- og marketingindsatsen. Karakteren 12 gives for den præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af kursets læringsmål, således som det fremgår af fagbeskrivelsen med ingen eller få væsentlige mangler. For at opnå karakteren 12 skal den studerende demonstrere:
|
|||||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||||
Den studerende forventes at have forståelse for og en vis viden indenfor andre fagdiscipliner som afsætningsøkonomi, virksomhedsstrategi, kommunikation og erhvervspsykologi | |||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
4 hour written | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||||
Eksamenen er en 4 timer skriftlig stedprøve med alle hjælpemidler. Eksamenen er PC-baseret og uden adgang til internettet. Det er også muligt at skrive i hånden. Syge/omprøve: afholdes efter de samme eksamensfordringer og -bestemmelser som den ordinære medmindre antallet af studerende tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som en 20 minutter mundtlig prøve, uden forberedelse, med bi-eksaminator. Eksamensformen vil fremgå af eksamensopslaget på e-campus. |
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Det er fagets formål at sætte den studerende i stand til at analysere forbrugeradfærd for forskellige genstandsfelter med henblik på at kunne udforme målrettede marketingaktiviteter, herunder valg af distrubutionskanaler. Indføringen i og analyser af forbrugeradfærd sker med særligt henblik på, at virksomheder kan tilrettelægge og implementere marketingaktiviteter, som reflekterer forbrugernes værdier, behov, ønsker, interesser og holdninger. For at kunne nå og påvirke forbrugerne må virksomhederne søge at forstå de ofte komplicerede mekanismer og processer, der ligger til grund for forbrugerens eller forskellige gruppers adfærd – og koble og anvende denne indsigt til beslutninger i salgs- og marketingindsatsen. Blandt de problemområder, der indgår, kan nævnes: - Forbrugernes beslutningstagning i forbindelse med varekøb, herunder valg mellem forskellige alternativer - Forbrugernes indlæringsprocesser - Informationsmodtagelse og –bearbejdning - Værdier, livsstil, segmenteringsværktøjer - Forbrugernes butiksvalgsadfærd, in-store, on-line versus off-line adfærd - Informationsindsamling/bearbejdning af empiriske data og resultater vedr. udvalgte forbrugeres/ målgruppers holdninger, beslutningstagning og adfærd - Hvordan integrere forbrugeradfærdsanalyser i en markedsføringsplan? |
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Undervisningsformen er intensiv og dialogorienteret og er her en kombination af kortere oversigtsforelæsninger og dialog samt gruppebaseret casearbejde, hvor der arbejdes med aktuelle/konkrete forbrugerproblemstillinger i relation til fagets indhold og læringsmål. Det forventes, at de studerende løbende følger og selvstændigt kan analysere, evaluere og perspektivere større danske B2C-kampagner Aktiv deltagelse og inddragelse af de studerende er således en vigtig pædagogisk dimension. |
|||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
Andersen, Ole E - Forstå Forbrugere - og bliv en bedre markedsfører, Samfundslitterature, 2011 Jones, John Philip:”Advertising: Strong Force or Weak Force? Two Views An Ocean Apart”. I Bogen Advertising & Markets. NTC Publications, 1996 (uploades). Kotler, Philip, Kevin L. Keller, Mairead Brady, Malcolm Goodman & Torben Hansen: Marketing Management. First European Edition, Pearson/ Prentice Hall, 2009. Heri chap. 1, 2, 4, 5, 7, 10. Hertil kommer nogle udvalgte forskningsartikler, praktiske cases m.v. (meddeles senere). |