2012/2013
BA-IMK_EOE1 Erhvervsøkonomi 1
English Title
|
Managerial Economics 1
|
|
Sprog
|
Dansk
|
Prøve-ECTS
|
7,5
ECTS
|
Type
|
Obligatorisk
|
Niveau
|
Bachelor
|
Varighed
|
Et semester
|
Placering
|
Efterår
|
Tidspunkt
|
Se skemaet på e-Campus
|
Studienævn
|
Studienævnet for BA i Interkulturel Markedskommunikation
|
Kursusansvarlig
|
-
Victor Lund
- Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi
|
Fagområde/Category
|
-
Økonomi, makroøkonomi og erhvervsøkonomi/Economics, macro economics and managerial economics
|
Sidst opdateret den 12-07-2012
|
Læringsmål
|
Den studerende skal kunne:
-
Analysere og vurdere omverdensforhold med betydning for industriers attraktivitet og hvordan disse omverdensforhold kan påvirker markedsformerne
-
Analysere og vurdere en virksomheds eksterne regnskab, samt grundlæggende kendskab til budgettering af en virksomheds interne regnskab
-
Analysere og vurdere markedsformer og identificere præferencer og markedskoncentration og hvorledes de påvirker markedsformerne
-
Grundlæggende kommentere og vurdere på omkostningsforhold på kort og langt sigt
-
Analysere og vurdere aktuelle prisafsætningsforhold og relationen til priselasticiteter, herunder også følsomheden i relation til andre produkter og serviceydelser
-
Analysere og redegøre for virksomhedernes grundlæggende prisdannelse og optimering på kort såvel som på langt sigt
|
Eksamen
|
.
|
|
Erhvervsøkonomi 1:
|
Prøveform
|
Skriftlig hjemmeopgave
|
Karakterskala
|
7-trins-skala
|
Censur
|
Ingen censor
|
Eksamensperiode
|
December/januar
|
Hjælpemidler
|
Med alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
|
Varighed
|
Se detaljerede bestemmelser nedenfor
|
48-timers individuel skriftlig opgave på basis af en udleveret case. Omfang: Opgaven må maksimalt fylde 8 normalsider
Syge-/omprøve som den ordinære prøve
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik
|
At den studerende har kendskab til og kan anvende den grundlæggende erhvervsøkonomiske teori og metode, med det mål, at kunne analysere og kvalificere rationel beslutningstagen i konkrete beslutningssituationer under hensyntagen til begrænsninger og til organisationens kortsigtede såvel som langsigtede målsætninger uanset typen af virksomhed og branche.
At bibringe forståelsesmæssige forudsætninger for kvalificeret beslutningstagen i en virksomheds forskellige funktionelle områder herunder salg, marketing, produktion og omkostninger.
INDHOLD: • Virksomhedsteori • Produktion og omkostninger • Efterspørgselsteori • Konkurrenceformer • Erhvervsøkonomiske modeller
|
Undervisningsformer
|
• forelæsninger (storhold), • forelæsninger med indlagte caseøvelser (workshops), • øvelser (holdundervisning) og • arbejdsdage (storhold) • skriftlige øvelser
|
Arbejdsbelastning
|
Undervisning
|
58
timer
|
Forberedelse
|
99
timer
|
Hjemmeopgaver
|
20
timer
|
Eksamen incl. eksamensforberedelse
|
30
timer
|
|
Foreløbig litteratur
|
MEG Salvatore, Dominick: Managerial Economics in a Global Economy, 6th Edition, Oxford University Press, 2007. USM Henry, Anthony: Understanding Strategic Management, Oxford University Press. GRA Lund, Victor: Grundlæggende regnskab. Note der udleveres gratis på SiteScape.
|
Sidst opdateret den 12-07-2012