På 1. semester undervises i tre fag:
1) erhvervsøkonomi 2) økonomisk psykologi og 3) psykologi.
Åbningskonference
Åbningskonference på HA(Psyk) adresserer en række spørgsmål, som
er centrale for at forstå, hvad en virksomhed er, hvordan den
fungerer, og hvilken betydning den enkelte ansatte samt grupper af
ansatte har for virksomhedens succes og udvikling. Vi ser på,
hvordan virksomheden udgør en baggrund for individer og gruppers
synspunkter, tanker og følelser, samt hvorledes der er et komplekst
samspil mellem individuelle forudsætninger og det sociale systems
struktur og begrænsninger.
De to første fag, erhvervsøkonomi og økonomisk psykologi,
koordineres med udgangspunkt i 5 temablokke:
1) Virksomhedens organisationsformer og kontekst
2) Virksomhedens og individets grænser og struktur
3) Virksomhedens ejerstruktur, styring og ledelse
4) Virksomhedens interaktion med omverdenen: strategi og identitet
5) Virksomhedens innovative aktiviteter, deres organisering og
beskyttelse
Erhvervsøkonomi
Erhvervsøkonomi beskæftiger sig først med at forstå, hvorledes en
virksomhed organiseres fra iværksætter-stadiet til den bliver en
multidivisionaliseret og multinational organisation. Herefter
fokuseres på at afdække de økonomiske kræfter, der bestemmer en
virksomheds horisontale og vertikale grænser. Vi ser på
virksomhedens ejerstruktur og styring. Endelig afsluttes kurset med
en diskussion af interne og eksterne strategi-analyser, ligesom
virksomhedens identitets-dannelse og innovative aktiviteter
diskuteres.
Økonomisk psykologi
I faget økonomisk psykologi fokuseres på, hvorledes der træffes
beslutninger såvel ud fra et økonomisk som et psykologisk
perspektiv. Disse perspektiver søges så anvendt til at forstå, hvad
der udmærker iværksætterens beslutninger overfor den professionelle
managers beslutninger. Hvordan man træffer beslutninger om opkøb af
virksomheder i andre brancher. Forhold mellem virksomheden,
ledelsen og de ansatte. Endelig diskuteres, hvordan virksomhedens
strategi-fastlæggelse kan forklares ud fra en pre-commitment model.
1) Virksomhedens organisationsformer og kontekst
2) Virksomhedens og individets grænser og struktur
3) Virksomhedens ejerstruktur, styring og ledelse
4) Virksomhedens interaktion med omverdenen: strategi og
identitet
5) Virksomhedens innovative aktiviteter, deres organisering og
beskyttelse
Åbningskonference
Åbningskonference på HA(Psyk) adresserer en række spørgsmål, som er
centrale for at forstå, hvad en virksomhed er, hvordan den
fungerer, og hvilken betydning den enkelte ansatte samt grupper af
ansatte har for virksomhedens succes og udvikling. Vi ser på,
hvordan virksomheden udgør en baggrund for individer og gruppers
synspunkter, tanker og følelser, samt hvorledes der er et komplekst
samspil mellem individuelle forudsætninger og det sociale systems
struktur og begrænsninger. |
Indikativ (se pensum i lektionsplanen på CBSlearn)
Åbningskonference
Bogkøb
Andersen, T. (2005), Reflekterende processer: samtaler og
samtaler om samtalerne, Dansk Psykologisk Forlag
Kompendium
Sornn-Friese, H. (2005), Hvad er en virksomhed?, HA(Psyk)
undervisningsnote, København: CBS
Ehvervsøkonomi Bogkøb
Knudsen, C. (2008), Erhvervsøkonomi: Virksomheden i
organisatorisk, økonomisk og strategisk belysning. København:
Samfundslitteratur [inkl. 3 nye kapitler; afsnit 10.5 er ikke
pensum]
Mintzberg, H. (1983), Structure in Fives: Designing effective
organizations. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, Inc.
Download
Barney, J.B. (1991), Firm resources and sustained competitive
advantage. Journal of Management, 17(1): 99-120
Boeker, W. (1989), Strategic change: The effects of founding and
history. Academy of Management Journal, 32(3): 489-515
Goold, M. and K. Luchs (1993), Why diversify? Four decades of
management thinking. Academy of Management Executive, 7(3): 7-25
Greiner, L.E. (1972), Evolution and revolution as organizations
grow. Harvard Business Review, 50(4): 37-46
Jensen, M.C. W.H. & Meckling (1976), Theory of the firm:
Managerial behavior, agency costs and ownship structure, Journal of
Financial Economics, 3(4): pp 305-360
Langlois, R.N. (2003), The vanishing hand: The changing dynamics
of industrial capitalism, Industrial and Corporate Change, 12(2):
351-385
Levinthal, D.A. & J.G. March (1993), The myopia of learning,
Strategic Management Journal, 14(2): 95-112
McGahan, A.M., Argyres, N. and J.A.C. Baum (2004), Context,
technology and strategy: Forging new perspectives on the industry
life cycle, Advances in Strategic Management, 21: 1-21
Penrose, E. (1955), Research on the business firm: Limits to the
growth and size of firms, American Economic Review, 45(2): 531-543
Porter, M.E. (2008), The five competitive forces that shape
strategy, Harvard Business Review, 86(1): 78-93
Prahalad, C. K. and G. Hamel (1990), The core competence of the
corporation, Harvard Business Review, 68(3): 79-91
Van de Ven, A. and M. S. Poole (1995), Explaining development and
change in organizations, Academy of Management Review, 20(3):
510-540
Kompendium
CBS (2007, Danfoss: Case Competition, Frederiksberg: CBS
Baron, J.N. & D.M. Kreps (1999), Employment and economics, in
Strategic human resources: frameworks for general managers, chapter
4, New York: Wiley & Sons
Chandler, A.D. (1990), Scale, scope, and organizational
capabilities, in Scale and Scope: The Dynamics of Industrial
Capitalism, chapter 2, Cambridge, Mass.: Belknap Press
Klein, B. (1988). Vertical integration as organizational
ownership: The Fisher Body-General Motors relationship revisited.
in Masten, S.E. (ed), Case studies in contracting and
organizations, Oxford: Oxford University Press
Knudsen, C. (1990): Nyere økonomisk virksomhedsteori i
videnskabsteoretisk belysning, in Andersen, H. (ed.),
Videnskabsteori og metodelære: Erhvervsøkonomi, Frederiksberg:
Samfundslitteratur
Økonomisk psykologi Bogkøb
Knudsen, Christian (2011), Økonomisk Psykologi.
Adfærdsøkonomiske perspektiver på virksomhedens organisering,
økonomiske grænser og identitet, Frederiksberg:
Samfundslitteratur
Download
Busenitz, L. W. and Barney, J. B. (1997). Biases and Heuristics in
Strategic Decision-Making: Differences Between Entrepreneurs and
Managers in Large Organizations.Journal of Business
Venturing
Hammond, J. S., R. L. Keeney and H. Raiffa (2006). The hidden
traps in decision-making. Harvard Business Review,
84(1): 118-126.
Larens Rook (2006): “An Economic Psychological Approach to Herd
Behavior” Journal of Economic Issues, Vol XL, pp.75-95.
Malmendier & Tate (2005): Does Overconfidence Affect Corporate
Investment? CEO overconfidence Measures Revisited. European
Financial Management, Vol. 11(5): 649-659.
Morse, Gardiner (2006): “Decisions and Desires” Harvard Business
Review,pp.42-51.
Kompendium
Jonathan Baron (2000) Thinking and Deciding, Cambridge: Cambridge
University Press, kapitel 19.
Shefrin, Hersh (2007): Behavioral Corporate Finance. Decisions
that Create Value. McGraw Hill Irwin, kap 1 og 10.
SchellingThomas, C. (1984): The Intimate Contest for Self-Command,
in Schelling (ed): Choices and Consequences. Perspectives of an
Errant Economist. pp.57-82.
Keith Frankish & Jonathan St.B.T. Evans (2009): “The Duality
of Mind: An Historical perspective.”in Jonathan St.B.T.Evans &
Keith Frankish (eds). In two Minds: Dual processes and Beyond”
Oxford: Oxford University Press.
Jonathan St.B.T.Evans (2009): How many dual-process theories do we
need? One, two, or many? in Jonathan St.B.T.Evans & Keith
Frankish (eds). In two Minds: Dual processes and Beyond” Oxford:
Oxford University Press
Camerer, Loewenstein & Prelec (2003): Neuroeconomics: How
neuroscience can inform economics” (memo)
http://www.econ.nyu.edu/user/bisina/camerer_loewenstein_prelec.pdf
|
|