2012/2013 BA-IVK_EKAE Europas Kultur- og åndsliv
English Title | |
European Culture and Thought |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Forår
2. semester |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for BA i international
virksomhedskommunikation
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 20-07-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Kurset skal give de studerende indsigt i de vigtigste idéer og kulturelle strømninger i Europa, deres indbyrdes sammenhæng og deres påvirkning af den historiske udvikling. Målet er, at deltagerne får en grundlæggende forståelse af den europæiske kulturs fællestræk og de nationale varianter og dermed den enhed og mangfoldighed, der har været med til at præge europæisk kultur og selvforståelse. Desuden skal kurset sætte de studerende i stand til selvstændigt at udbygge deres viden om europæisk kultur og åndsliv og formidle denne viden til andre, herunder perspektivere den i forhold til aktuelle tværeuropæiske problemstillinger. | |||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||||
Målbeskrivelse:
De studerende skal kunne: - gøre rede for en periodes væsentligste idemæssige og/eller kulturelle og kunstneriske strømninger og disses påvirkning af den historiske udvikling - afdække forbindelser mellem periodens filosofiske og kulturelle/kunstneriske strømninger - identificere og forklare de nationale varianter af disse strømninger - påvise et eller flere værkers sammenhænge, ligheder og forskelle med en periodes idémæssige og kulturelle særpræg i forbindelse med belysningen af en problemstilling af tværeuropæisk relevans - tilpasse den skriftlige hjemmeopgave indholdsmæssigt, stilistisk og sprogligt til den valgte teksttype og målgruppe, så formidlingen er optimal i kommunikationssituationen |
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Kurset gennemgår de væsentligste idéer og kulturelle strømninger, traditioner og påvirkninger i europæisk kultur fra Renæssancen til vor tid. Undervisningen vil veksle mellem en overordnet gennemgang af de forskellige perioder med deres særlige idéer, erkendelsesteorier og værdier og en kort analyse af repræsentative værker til illustration af historiske skred og ændringer. Periode- og værkgennemgangen vil afdække forbindelser mellem forskellige filosofiske og kulturelle strømninger og påvise de mange sammenfaldende tendenser i tanke og stil og de forskellige nationale og individuelle varianter. |
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Undervisningen veksler mellem forelæsninger og dialogbaseret holdundervisning. | |||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
Hans-Jørgen Schanz, Europæisk Idehistorie, Høst & Søn, 2006. E. H. Gombrich, Kunstens historie, Gyldendal, 2002. |