2012/2013 BA-IVK_KSS Culture and society 1 - Spain before and now - Spanish
English Title | |
Culture and society 1 - Spain before and now - Spanish |
Course information |
|
Language | Spanish |
Exam ECTS | 5 ECTS |
Type | Mandatory |
Level | Bachelor |
Duration | One Semester |
Course period | Autumn
1. semester |
Time Table | Please see course schedule at e-Campus |
Study board |
Study Board for BA in International Business
Communication
|
Course coordinator | |
|
|
Main Category of the Course | |
|
|
Last updated on 25-01-2013 |
Learning objectives | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Målet med kurset er primært at den studerende øger sin generelle viden om historiske, sociale, politiske og kulturelle forhold i Spanien og dermed forstår det spanske samfund af i dag. Sekundært er målet at den studerende træner forståelse af talt og skrevet spansk samt styrker sin mundtlige sprogfærdighed. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
The exam in the subject consists of two parts:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og samfund, Spanien før og nu
- mundtlig
Målbeskrivelse: Den studerende skal kunne: • Give en kort og fyldestgørende fremstilling af et fagspecifikt emne • Udtrykke sig nogenlunde flydende på spansk uden væsentlige kommunikationsforstyrrende fejl Kultur og samfund, Spanien før og nu - skriftlig Målbeskrivelse: Den studerende skal kunne: • vise forståelse af de vigtigste historiske, sociale, politiske og/eller kulturelle forhold i Spanien inden for det valgte emne • redegøre på et generelt plan for relevansen af det valgte emne i sin historiske kontekst og/eller for det aktuelle Spanien • basere sin fremstilling på relevante kilder (mere end én) • fremstille det valgte emne på logisk og velorganiseret vis |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Course content | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hovedvægten lægges på det moderne spanske samfunds sociale, politiske og kulturelle forhold. Efter en introduktion der i oversigtsform behandler Spaniens historie fra 1492 til 1939, herunder Spaniens og Latinamerikas nære forhold og fælles historie i imperietiden frem til 1898, dedikeres resten af semestret til en tema-baseret gennemgang af vigtige forhold i det nutidige spanske samfund. Sideløbende hermed tages en serie udvalgte emner op til diskussion for at træne den studerendes mundtlige sprogfærdighed. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Teaching methods | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Introduktionen består af fællesforelæsninger mens den efterfølgende undervisning består af almindelig holdundervisning med gruppearbejde. Undervisningen foregår fortrinsvist på spansk. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Student workload | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Expected literature | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fuentes, Carlos (1992): Det begravede spejl. Tanker om Spanien og Den ny Verden (København: Gyldendal). Hansen, Torben S. (2001): ”Non sufficit orbis – Kastilien og det spanske imperium 1492-1808”, i Den jyske historiker, nr. 91/92 (august 2001), s. 53-76. Humlebæk, Carsten og Grøn Ulla (2001a): ”Skabelsen af Las dos Españas – forestillinger om det nationale i Spanien 1808-1975”, i Den jyske historiker, nr. 91/92 (august 2001), s. 77-115. Humlebæk Carsten og Grøn Ulla (2001b): ”Spansk nationalisme efter Franco”, i Den jyske historiker, nr. 91/92 (august 2001), s. 172-206. Jørgensen, Stig (2009), Spanien. Krise, krig, diktatur, demokrati (Århus: Systime). Lorenzo, María Pilar og Armangué, Lluis (1996): En España ahora (København: Samfundslitteratur). Evt. supplerende litteratur opgives på semesterplan |