2012/2013 BA-IVK_OEIDE Økonomisk idéhistorie
English Title | |
Economic Science History |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Forår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for BA i international virksomhedskommunikation
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 19-07-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Målet med kurset er at de studerende:
|
|||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||||
Målbeskrivelse: Den studerende skal kunne • identificere og forklare indholdet i økonomiske teorier fra 1500-tallet og op til i dag • forklare de overordnede økonomisk-politiske udviklingstendenser i Europa siden 1500-tallet, herunder: - forklare og perspektivere konkret foreliggende tværeuropæiske problemstillinger ved anvendelse af relevante økonomiske teorier - afdække de normative elementer i de økonomiske teorier med henblik på at kunne foretage en kvalificeret mål-middel diskussion af de valgte økonomisk-politiske strategier - anvende relevante økonomiske teorier til at diskutere de behandlede konkrete økonomiske problemer. Prøvebeskrivelse: Kurset udprøves som led i undervisningen. De studerende udarbejder i grupper à 3-4 en skriftlig problemorienteret hjemmeopgave. Arbejdet med hjemmeopgaven er udgangspunkt for en individuel mundtlig proces- og problemorienteret diskussion med underviseren. De studerende skal dokumentere kendskab til de i undervisningen behandlede centrale økonomiske teorier samt evne til at perspektivere disse i relation til en konkret foreliggende tværeuropæisk problemstilling. De studerende har minimum 3 uger til at udarbejde opgaven. |
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Målbeskrivelse: I tidens løb har økonomer dels kritiseret magthaverne og deres politik, dels leveret argumenter og løsninger til dem. De mest fremtrædende økonomer har været i stand til at give dækkende analyser af de centrale økonomiske sammenhænge på deres egen tid. Men samtidig er det vigtigt at være opmærksom på at de aldrig har givet enslydende anbefalinger og argumenter. Tværtimod har der altid knyttet sig helt eksplicit politiske anbefalinger til deres analyser, da de har været mindst lige så meget ideologer og politiske tænkere som økonomer og således altid har bekendt sig til forskellige skoler eller teorier. |
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Undervisningen veksler mellem holdundervisning, øvelser samt skriftlige og mundtlige oplæg fra de studerende. | |||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
E. Damsgård Hansen, Europæisk Økonomisk Historie, Bind 1- 2, CBS Press, 1998 (genoptrykt 2010) Erik Lonning og Joachim Lund, Kompendium i Økonomisk Idéhistorie, SL Books, forår 2011. |