2012/2013 BA-IVK_TTT Fællesfag: Tanke, tekst og tale
English Title | |
Common course: Public speaking |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 10 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår
1. semester |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for BA i international
virksomhedskommunikation
|
Kursusansvarlig | |
|
|
I samråd med de fagansvarlige på kernefagene | |
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 26-10-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Målet er at styrke de studerendes
mundtlige, skriftlige og argumentative kompetencer. Med
udgangspunkt i retorisk teori og metode kvalificeres de studerende
til:
|
|||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||||
Kursets tre temaer (argumentation,
skriftlig og mundtlig fremstilling) udprøves ved én samlet eksamen,
som består af i alt fem dele:
• En skriftlig ytring (tekst maks. 2 normalsider) •Situationsbeskrivelse for skriftlig ytring, som afleveres sammen med den skriflige ytring • En mundtlig ytring (tale 5 min) • Situationsbeskrivelser for tale, som den studerende skal medbringe til den mundtlige eksamen i to eksemplarer til eksaminator og bi-eksaminator • Dialog med eksaminator Den skriftlige og mundtlige ytring behandler det samme. Den studerende vælger selv sit emne og formål. Den studerende vælger selv de specifikke modtagere. Hvilke modtagere der er valgt, samt de øvrige situationelle omstændigheder, redegøres der for i de to situationsbeskrivelser der afleveres sammen med den skriftlige ytring. Dialogen tager afsæt i de valgte modtagere og situationer, og fokuserer på deres betydning for primært den mundtlige, men i særligt relevante tilfælde også den skriftlige ytring. Den studerende skal kunne: • Formulere sig klart og overbevisende i skrift og tale, herunder: · formulere sig i overensstemmelse med situation og genre · formulere sig hensigtsmæssigt i forhold til formål og modtager · formulere sig på nærværende, fængende og korrekt vis · demonstrere kendskab til tekst- og taledelenes forskellige funktioner · udnytte sprogets ”artistiske” muligheder • Fremføre hensigtsmæssige og gyldige argumenter, herunder: · sondre mellem argumentative og ikke-argumentative ytringer · give en begrundet forklaring på hvorfor de fremførte argumenter er medtaget · kunne udpege alternative argumenter |
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Kurset introducerer de studerende til retorikkens grundbegreber – herunder situationsanalyse, forarbejdningsfaser, argumentationslære og genre. Kurset er centreret omkring tre hovedtemaer: Tanke i form af argumentationslære, hvor der fokuseres på udfindelse og vurdering af argumenter; tale i betydningen levende og overbevisende mundtlig fremstilling og tekst forstået som produktion af klare og overbevisende skriftlige ytringer. De tre elementer behandles, dels sideløbende, dels som sammenflettede og gensidigt afhængige temaer. Der arbejdes både med teori, begrebstilegnelse og praktiske øvelser. |
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Der veksles mellem
fællesforelæsninger, holdundervisning og praktiske øvelser, hvor
den studerende selv producerer mundtlige og skriftlige ytringer.
I kurset indgår en øvelsestale og et antal skriftlige hjemmeopgaver. |
|||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
Jonas Gabrielsen & Tanja Jul Christiansen: Talens Magt. Gyldebdal/Academica, 2010/2009. Christina Pontoppidan: Gør teksten klar.
Samfundslitteratur, 2012.
|