2012/2013 BA-IVK_VT Fællesfag: Videnskabsteori
English Title | |
Common course: Theory of Science |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 10 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | To semestre |
Placering |
Forår, Efterår
2. og 3. semester |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for BA i international virksomhedskommunikation
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 19-07-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Det overordnede mål med kurset er at sætte den studerende i stand til at kunne: • se muligheder og begrænsninger i forskellige løsningsforslag på videnskabelige problemstillinger • tænke den enkelte disciplin ind i tværfaglige sammenhænge • forholde sig reflekterende til virkeligheden og til tekster • applicere teori på empiri ved analyse og tolkning af tekster • arbejde selvstændigt på basis af grundlæggende kendskab til videnskabsteori med særlig vægt på lingvistisk metode og teori, humaniora og samfundsvidenskaberne. |
|||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||||
Målbeskrivelse: Efter endt andet semester, skal den studerende kunne: • beskrive lingvistikkens plads og rolle inden for de humanistiske videnskaber, samt dens discipliner og forskellige metoder • udpege og definere de sproglige fænomener som der arbejdes med inden for lingvistikkens forskellige discipliner og områder (leksikalsk semantik, grammatisk semantik, ytringssyntaks og -semantik, tekstgrammatik og pragmatik) samt bestemme disse fænomener i forhold til deres funktion i en ytring, en tekst og/eller en situation. Efter endt tredje semester skal den studerende kunne: • beskrive videnskabsteoriens plads og rolle inden for videnskaberne og for den enkelte forsker/studerende, samt hovedskolerne og hovedmetoderne • definere de begreber der anvendes inden for logisk argumentation, hermeneutik, semiotik, retorik og kulturlære, samt kunne anvende dem alene og i sammenhæng ved analyse af forskelligartede tekster, herunder billeder, annoncer og reklamer. Kurset afsluttes med en samlet eksamen. |
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Kurset falder i to dele, en sprogvidenskabelig del og en tvær- og almenvidenskabelig del.
Den sprogvidenskabelige del
Den tvær- og almenvidenskabelige del
|
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Holdundervisning med gennemgang af stof samt opgavegennemgang og diskussion af løsningsforslag | |||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
Michael Herslund & Bente Lihn Jensen (red.): Sprog og sprogbeskrivelse. Samfundslitteratur 2003. |