2012/2013 BA-LAMA Lineær algebra og matematisk analyse
English Title | |
Linear Algebra and Mathematical Analysis |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og matematik, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 26-08-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
• Regne med trigonometriske funktioner og disses inverse. • Beregne elasticiteten af en funktion af en reel variabel. • Bestemme grænseværdier vha L´Hôpitals regel. • Beregne lineære og kvadratiske approksimationer for funktioner af en eller to reelle variable. • Bestemme partielle afledede af funktioner af to eller tre reelle variable, herunder opskrive Hessematricen. • Benytte kædereglen for funktioner af to variable. • Regne med implicit givne funktioner af en eller to reelle variable. • Skitsere niveaukurver til funktioner af to reelle variable. • Bestemme homogeniteten af en funktion af to reelle variable. • Bestemme tangentplaner til grafer for funktioner af to reelle variable. • Optimere funktioner af to reelle variable, både globalt og lokalt. • Anvende ekstremværdisætningen. • Optimere funktioner af to eller tre reelle variable, herunder anvende Lagranges metode. • Regne med endelige og uendelige geometriske rækker. • Bestemme nu-værdien af en betalingsstrøm. • Regne med vektorer i talrummene Rn. • Regne med lineære afbilninger og de tilhørende matricer. • Beherske almindelige matrix-algebraiske begreber. • Udføre række-og søjleoperationer på matricer. • Løse lineære ligningssystemer vha rækkeoperationer. • Invertere matricer vha rækkeoperationer. • Beregne determinanter af 2x2- og 3x3-matricer. • At håndtere og arbejde med ovenstående begreber i CAS programmet Mathematica
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lineær algebra og matematisk analyse | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøven i faget består af to delprøver:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. 2 timers skriftlig stedprøve uden hjælpemidler som vægter 30% 2. 2 timers skriftlig stedprøve med hjælpemidler (multiple choice), som vægter 70% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I kurset her tager vi sigte på at ruste de studerende på flere af de kompetenceområder der er centrale for moderne matematisk økonomi. Matematikken som udtryksmiddel/sprog udbygges og der fokuseres på forskellige bevisteknikker. På samme måde spiller træning i brug og forståelse af forskellige typer ræsonnementer en gennemgående og vigtig rolle i kurset. Helt konkret opbygges inden for den lineære algebra hele teorien for hvordan n lineære ligninger med n ubekendte løses. Undervejs ses en lang række anvendelser af teorien – båden inden for matematikken i sig selv, men også på konkrete virkelige problemer. Inden for analysedelen er hovedsigtet, at vise hvordan en funktion af flere variable kan optimeres – både ved helt frie variable og under bibetingelser. I den forbindelse berøres en flere andre analytiske værktøjer, der har en lang række anvendelser inden for såvel matematikken som økonomien (se den konkrete liste over læringsmål for kurset) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består af forelæsninger med øvelser | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiesekretariatet for HA(mat.) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matematisk Analyse, Bind 1, Knud Sydsæter, 2010 (8. udgave eller senere) |