Den studerende skal kunne:
                
                - 
                        definere og beskrive det aktuelle problem ud fra et foreliggende projektoplæg – problemformuleringen skal anvende matematisk notation, hvor det er relevant.
 - 
                        definere de delproblemer, der indgår og beskrive numeriske metoder til deres løsning.
 - 
                        beskrive en overordnet løsningsmodel, der samler løsningsmetoderne til de identificerede delproblemer.
 - 
                        beskrive en plan for implementering af den overordnede løsningsmodel og definere implementerbare algoritmer for de indgående numeriske løsningsmetoder. 
 - 
                        anvende grundbegreber i C++ til udviklingen af et program, der implementerer løsningsmodellen,
 - 
                        anvende en modulariseret kodningsproces og udføre afgrænsede tests af enkeltmoduler ved brug af Mathematica.
 - 
                        teste, analysere og diskutere de anvendte løsningsmetoders og det fremstillede programs evne til at løse det givne problem
 - 
                        dokumentere hele arbejdsprocessen i en rapport. 
 
  | 
    
    
      | 
         Formålet med faget:      At give den studerende forståelse af centrale datalogiske  grundpri      ncipper og et overblik over  den del af det datalogiske fagområde, som er relevant for  løsning af beregningsorienterede opgaver af matematisk  karakter. At gøre den studerende i stand til at anvende  computeren og numeriske metoder til løsning af problemer inden  for erhvervsøkonomi, matematik og statistik.  
     Fagets hovedemner:      Grundbegreber i programmeringssproget C++ og udvikling af  programmer i C++.      Brug af den matematiske programpakke Mathematica.      Introduktion til numerisk analyse og brug af numeriske metoder.      Løsning af opgaver med matematisk-økonomisk relevans  på en computer.      Introduktion og anvendelse af en struktureret udviklingsproces til  fremstilling af programmer.  
 
     Pædagogisk profil      Faget har to parallelle og tæt integrerede forløb:      Et begrebs- og disciplinorienteret forløb, der dækkes af  forelæsninger for hele årgangen, og som leverer  projektoplæg og præsentation af grundlæggende  begreber og teknikker i henholdsvis C++ og numerisk analyse. Samt  et proces- og projektorienteret forløb, der dækkes  øvelseslektioner med brug af computere, hvor årgangen er  opdelt i øvelseshold. I begyndelsen af øvelsesrækken  arbejdes med mindre øvelsesopgaver. Som  øvelsesrækken skrider frem, vokser opgaverne i omfang og  kompleksitet, og efter to måneder påbegyndes arbejdet med  den første af fagets to større projektopgaver.  Metodegrundlaget for øvelsesopgaver og projekter er numerisk  analyse.      I begge projektopgaver kræves gennemførelse af et  komplet projektforløb: Problemformulering og afgrænsning,  beskrivelse og analyse af løsningsmetoder, udvikling af  algoritmer og af en samlet beregningsstrategi, samt  planlægning, implementering, test og analyse af det  fremstillede program. Hele arbejdet skal beskrives i en rapport,  som afleveres til bedømmelse. Der gives karakter efter 7-trins  skalaen for henholdsvis rapport, programkode og det samlede  projektarbejde. Forelæsningerne støtter med gennemgang af  relevant materiale i hele projektforløbet. Der arbejdes i  grupper, aflevering af de to projektopgaver er stærkt  anbefalet men ikke obligatorisk, og de givne karakterer er interne  og kun vejledende.      
     Arbejdsmængden og bedømmelsen af et projektarbejde er  helt som ved den tredje og obligatoriske  projektopgave, der  stilles ved fagets eksamen. Den eneste forskel er, at  eksamensprojektet kræver individuel besvarelse.      Eksamen: Prøven består i løsning af en 14 dages  skriftlig hjemmeopgave ud fra et projektoplæg og  metodebeskrivelser, som gives i opgaveformuleringen. Opgaven  vurderes efter 7-trins skalaen. Bedømmelsen foretages alene af  fagets lærer. Opgaven besvares individuelt med   individuel bedømmelse,  
       
       | 
    
    
      
                  Pensum i C++:     Simple variable og datatyper. Talformater og nøjagtighed af  beregninger. Inddata og uddata via tastatur og skærm.  Forgreninger. Løkker. Sammensatte datastrukturer: én- og  to-dimensionale tabeller.  Funktioner. Funktionsbiblioteker.  Udveksling af data mellem et program og datafiler. Pointere.  
    Pensum i numerisk analyse:     Numerisk integration ved Simpsons metode og Taylorrækker.  Interpolation ved Lagrangeinterpolation og kubiske splines.  Bestemmelse af 0-punkter for funktioner ved Newton-Raphson  iteration, bisection og sekantmetoden. Horners skema til beregning  af værdier af polynomier, samt differentiation og deflation af  polynomier. Løsning af systemer af lineære ligninger ved  Gauss elimination, backwards substitution og pivotering.  LU-faktorisering og introduktion til SVD-faktorisering. Bestemmelse  af egenværdier ved potensmetoden og invers iteration.  
    Pensum i Mathematica:     Systematisk anvendelse til analytisk problemløsning som  computerstøtte for undervisningen i matematik.     Systematisk anvendelse til numerisk problemløsning og grafiske  formål som støtte for programudvikling.  
    Programmer:     Den (for tiden) anvendte version af C++: Microsoft Visual C++ 6.     Den (for tiden) anvendte version af Mathematica: Mathematica 6 for  students.  
    Lærebøger og undervisningsmateriale:     C++ og numerisk analyse undervises efter et sæt noter, der er  skrevet til faget og revideres løbende.     Mathematica undervises efter lærebogen:  Getting Started  with Mathematica. Cheung, Keough, m.fl.  
 
  |