English   Danish

2012/2013  BA-SPILTEORI3  Spilteori

English Title
Game Theory

Kursusinformation

Sprog Dansk
Prøve-ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Placering Efterår
Tidspunkt Se skemaet på e-Campus
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og matematik, BSc
Kursusansvarlig
  • Dorte Kronborg - Institut for Finansiering
  • Jens Leth Hougaard - Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi
Fagområde/Category
  • Statistik og matematik/Statistics and mathematics
  • Økonomi, makroøkonomi og erhvervsøkonomi/Economics, macro economics and managerial economics
Sidst opdateret den 26-08-2012
Læringsmål
  • Forstå og modellere strategisk adfærd i situationer uden samarbejdsmuligheder:
  • Kende diverse ligevægtsbegreber og være i stand til at kunne finde sådanne ligevægte for givne spil.
  • Kende betydningen af forskellen på spil med fuldkommen og ufuldkommen information samt forskellen på spil med perfekt og imperfekt information.
  • Kende betydningen af forskellen på statiske og dynamiske spil-situationer.
  • Forstå og modellere strategisk adfærd i situationer med samarbejdsmuligheder:
  • Forstå forskellen til ikke-kooperative spil.
  • Kende til betydningen af begrebet kernen.
  • Kende de væsentligste løsningsbegreber for kooperative spil.
  • Endvidere skal de studerende være i stand til at afrapportere resultaterne i et klart sprog, med korrekt anvendelse af de fagudtryk der knytter sig til faget.
Eksamen
.
3 timers skriftlig stedprøve:
Prøveform Skriftlig stedprøve
Karakterskala 7-trins-skala
Censur Ekstern censor
Eksamensperiode December/januar og Februar
Hjælpemidler Se detaljerede bestemmelser nedenfor
Varighed 3 timer

Alle skriftlige hjælpemidler er tilladte. Lommeregnere og computere er tilladte, dog skal trådløse modems eller andre kommunikationsformer være deaktiverede under eksamen. Hvis pc’er benyttes som skriveværktøj skal egen printer medbringes. Strøm kan ikke garanteres til eksamenen. Vær opmærksom på studieordningens bestemmelser i forbindelse med syge-/omprøver.

Kursets indhold, forløb og pædagogik

I) Ikke-kooperative spil:Statiske spil med fuldstændig information, Dynamiske spil med fuldstændig information, Statiske spil med ufuldstændig information, Dynamiske spil med ufuldstændig information
.
II) Kooperative spil
: TU spil, 
Kernen, 
Shapley værdien
, Nucleoulus

 

Undervisningsformer
Undervisningen består af forelæsninger med øvelser
Yderligere oplysninger

Studiesekretariatet for HA(mat.)

Foreløbig litteratur

Gibbons: “Game theory”, dog ikke:
Appendix 2.3B, 3.2B, 4..3C
Afsnit 2.2D, 2.3E, 4.2D, 4.3B.

Keiding, H.: “Spilteori”, kap.6, 8 og 9

Sidst opdateret den 26-08-2012