2012/2013 BA-TIDI Definition af IS
English Title | |
Definition of Information Systems |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 22,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering |
Forår
4. semester |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og informationsteknologi, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 23-11-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Efter at have gennemført de tre fag, skal den studerende kunne anvende IS begreber, metoder, teknikker og værktøjer til problemidentifikation og problemløsning i komplekse situationer Den studerende skal desuden kunne redegøre for og kritisk reflektere over, hvordan fagenes teorier og begreber hver for sig og tilsammen kan bidrage til at analysere en problemsituation og fremstille en løsning. I projektet og den afsluttende eksamen skal den studerende demonstrere evnen til at
|
|||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
. | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Faget ’Definition af Informationssystemer’ befinder sig inden for fagblokken ’IT’. Faget ligger på HA(it.)’s 4. semester og består af en forelæsningsrække og tilhørende øvelser. Formålet med faget ’Definition af Informationssystemer’ er at gøre de studerende i stand til at identificere behovet for og definere indholdet af relevante (IT-baserede) informationssystemer. Faget anvender en bred definition af begrebet informationssystem (IS) til først og fremmest at betyde et menneskeligt aktivitetssystem med et bestemt formål, som kan, men ikke nødvendigvis skal, understøttes af Informationsteknologi; det har fokus på de tidlige udviklings- og analyseaktiviteter og introducere en metodisk ramme til systematisk undersøgelse af en given virksomheds problemområder og mulige organisatoriske og IS/IT-mæssige løsninger herpå. Efter at have gennemført kurset vil de studerende kende, forstå og kunne anvende en række IS begreber, metoder og teknikker til praktisk problemidentifikation og problemløsning i organisationer og situationer. De studerende vil således:
|
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Forelæsninger og case-baserede øvelser. | |||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
Alter, The Work System Method, Connecting People, Processes, and IT for Business Results, 1st ed., Work System Press, Larkspur, CA, 2006, (ISBN-10: 0-9778497-0-8). Peter Checkland & John Poulte, Learning For Action: A Short Definitive Account of Soft Systems Methodology, and its use Practitioners, Teachers and Students, John Whiley & Sons Ltd., UK, 2006 (ISBN 0-470-02554-9) |
Sidst opdateret den 23-11-2012