2012/2013 BA-TIPR Programmering og udvikling af små systemer og databaser
English Title | |
Programming and Development of Smaller Systems and Databases |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | To semestre |
Placering |
Efterår, Forår
(1. og 2. semester) |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og informationsteknologi, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 17-09-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I besvarelsen af de afsluttende skriftlige gruppeopgaver skal den studerende: 1. kunne anvende de teknikker og værktøjer, der er introduceret i faget til at analysere og løse et komplekst problem gennem udvikling (analyse, design, konstruktion, test) af et program. 2. kunne dokumentere det udviklede program, herunder argumentere for problemafgrænsning og til-/fravalg af løsningsteknikker og værktøjer. Ved den skriftlige eksamen skal den studerende: 1. demonstrere praktisk og teoretisk indsigt i en række metoder og teknikker, som kan anvendes til konkret udvikling af mindre informationssystemer. 2. vise forankring af den teoretiske/abstrakte indsigt i løsningen af mindre programmeringsproblemer. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Programmering og udvikling af små systemer og databaser | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøven i faget består af tre delprøver:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Faget er primært et fag, der ser på teknikker til programmering af mindre informationssystemer. Formålet med undervisningen er at give den studerende en grundlæggende forståelse for udvikling af mindre programmer med grafiske brugergrænseflader og tilknyttede databaser: Både mht. til relevante begreber, principper, teorier og metoder og mht. den praktiske udførelse af en sådan udvikling. De studerende forberedes til integrationsfaget der starter på 2. semester og kører sideløbende med undervisningen i forårssemessteret. Formålet er her at den studerende tidligt i HA(it) undervisningsforløbet indser de tætte koblinger mellem fagene. Datalogi 1. år er inddelt i 2 semestermoduler: Programudvikling I (PI) og Programudvikling II (PII). Undervisningen fokuserer specifikt på, at den studerende får indsigt i, hvorledes organisationer påvirkes af deres omgivelser samt af de individer, der befolker organisationen. Der arbejdes med betydningen af motivation, roller og interaktion, forandring, kommunikation samt kultur i relation til organisationer. Forskellige perspektiver på organisationer gennemgås med henblik på at illustrere, at opfattelsen af organisationsbegrebet ikke er entydigt. Den studerende får indsigt i forskellige organisationsstrukturer og disses betydning for hvorledes dette påvirker organisationen. Endelig får den studerende indsigt i forskellige typer af beslutningsprocesser og betydningen af læring, magt og politik i forbindelse med beslutningsprocesser i organisationen. Hertil kommer, at de studerende får en grundlæggende indføring i hvorledes organisationer kan studeres empirisk. Metodeundervisningen fokuserer på udarbejdelse og operationalisering af problemformulering samt hvordan kvalitative og kvantitative data kan indsamles, behandles og afrapporteres. Denne viden skal bruges til udarbejdelse af den skriftlige organisationsrapport, som danner grundlag for den mundtlige eksamination. Programudvikling I: Dette modul introducerer en række datalogiske principper til design og udvikling af mindre systemer. I løbet af modulet vil de studerende lære at:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Antal lektioner: 30 á 2 timer På faget gøres brug af årgangsundervisning, der anvender teoretiske dialog forelæsninger og mindre øvelser / eksemplificeret med aktuelle eller fremtidige øvelser fra de øvrige fag: integration, organisation og økonomi. Her tages stilling til hvilken viden er der behov for og hvordan opnås og analyseres den viden, hvis denne øvelse skulle føres ud i ”det virkelige liv”. Brug af e-læring: Faget anvender primært tilstedeværelsesundervisning, men bruger også andre moderne e-learning systemer til deling af dokumenter, wikier etc. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Sidst opdateret den 17-09-2012