2012/2013 BA-TIUS Udvikling af større systemer
English Title | |
Development of Larger Systems |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 22,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering |
Forår
4. semester |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og informationsteknologi, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 23-11-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Efter at have gennemført de tre fag, skal den studerende kunne anvende IS begreber, metoder, teknikker og værktøjer til problemidentifikation og problemløsning i komplekse situationer Den studerende skal desuden kunne redegøre for og kritisk reflektere over, hvordan fagenes teorier og begreber hver for sig og tilsammen kan bidrage til at analysere en problemsituation og fremstille en løsning. I projektet og den afsluttende eksamen skal den studerende demonstrere evnen til at
|
|||||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||||
Det forventes at de studerende har forudsætninger svarende til at have gennemført 1., 2. og 3. semester af uddannelsen, herunder grundlæggende viden om programmering og virksomheders informationssystemer. | |||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
. | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Hvor de systemer, der blev arbejdet med på 1. år af uddannelsen, var relativt små, enkle og overskuelige, skal vi i dette fag se på udvikling af større og mere komplicerede systemer. Vi vil se på, hvordan større IT-baserede systemer er opbygget, og hvilke centrale problemstillinger der er knyttet til deres udvikling. Der vil blive lagt vægt på at give de studerende erfaring med selv at kunne arbejde systematisk med udvikling og konstruktion af større systemer.
Det klassiske eksempel på et ”større” system er et administrativt system til en virksomhed; andre eksempler er bl.a. intranet, web-systemer til e-handel og spil med flere samtidige brugere. Der lægges vægt på at de studerende får prøvet at lave systemer der interagerer med den virkelige verden for at illustrere brug af data som GPS, ERP systemer, vindmåler, temperatur etc.
Der indgår to moduler i faget: Objektorienteret systemudvikling og Menneske-maskin-interaktion
Den studerende vil således kunne
planlægge, gennemføre og dokumentere en systemudviklingsproces |
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Antal lektioner: 30 Forelæsninger 30 Øvelsestimer Der tilstræbes en tæt sammenhæng mellem modulerne, således at de samme typer af systemer belyses ud fra fagenes forskellige vinkler. Der lægges vægt på at forelæsningernes gennemgang af begreber og teorier understøttes af arbejde med praktiske opgaver i analyse, design, programmering m.m., herunder større og mere realistiske opgaver af flere ugers varighed. Instruktorer vil i vidt omfang blive anvendt i forbindelse med de studerendes arbejde med både mindre og større opgaver. Brug af e-læring LEARN vil blive brugt til distribution af undervisningsmateriale til de studerende. I forbindelse med større opgaver vil der på LEARN blive oprettet fora, hvor studerende, instruktorer og lærere kan stille spørgsmål og give svar af relevans for opgavernes løsning. |
|||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
Mathiassen, L., Munk-Madsen, A., Nielsen, P. A., Stage, J. (2001): Objektorienteret Analyse og Design, MARKO, Aalborg. (Kapitel 1-7, 9, 10, 12 - 21). |