2012/2013 BA-TTEO Videnskabsteori
English Title | |
Theory of scientific method |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering |
Forår
6. semester |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og informationsteknologi, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 17-09-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Efter kurset skal den studerende kunne:
|
|||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
. | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Forskningsdisciplinen indenfor informationssystemer (IS) bygger på forskellige videnskabsteoretiske antagelser omkring måden, hvorpå vi fremskaffer viden, forstår den sociale verden og ser på forholdet mellem teori og praksis. Videnskabsteori refererer til betragtninger om, hvordan gyldig viden produceres, hvilke forudsætninger der ligger til grund for vidensproduktionen, samt validiteten og reliabiliteten af arbejdet. Formålet med dette fag er at give studerende en grundlæggende introduktion og kendskab til den videnskabsteoretiske bredde, der findes indenfor IS disciplinen. De studerende præsenteres for tre grundlæggende paradigmer – det positivistiske, fortolkende, og kritiske – og deres underliggende antagelser. Herigennem illustreres, hvordan det samme problem kan tilgås forskelligt alt afhængig af udgangspunktet, og hvordan det kan resultere i forskellige metodevalg og løsningsmuligheder. Det er væsentligt, at de studerende får et dybdegående indblik i, hvad viden er, hvordan den frembringes, og hvilke konsekvenser paradigme fokus har for metodevalg og for analysen samt vurderingen af praksis. Dette hænger sammen med et indblik i hvilke kvalitetskriterier, der ligger til grund for den fremskaffede viden. Faget har stor praksis relevans, idet den studerende i rollen som "vidensskaber" og "vidensbruger" skal være i stand til at forstå og have et overblik over de videnskabsteoretiske antagelser og metodiske tilgange, som viden skabes gennem. Disse antagelser er afgørende for kvaliteten af den viden, som skabes samt dens anvendelighed i løsningen af problemstillinger både på studiet og i arbejdsmæssige sammenhænge. |
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Undervisningen foregår som en blanding af storholdsforelæsninger, små gruppeøvelser og diskussion. De studerende vil også blive bedt om at forberede mindre gruppepræsentationer. | |||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||
|
Sidst opdateret den 17-09-2012