2012/2013
DIP-HD1_EOE3 Erhvervsøkonomi
English Title
|
Erhvervsøkonomi
|
|
Sprog
|
Dansk
|
Prøve-ECTS
|
15
ECTS
|
Type
|
Obligatorisk
|
Niveau
|
Diplom
|
Varighed
|
To semestre
|
Tidspunkt
|
Se skemaet på e-Campus
|
Studienævn
|
Studienævnet for HD (1. del)
|
Kursusansvarlig
|
|
Fagområde/Category
|
-
Økonomi, makroøkonomi og erhvervsøkonomi/Economics, macro economics and managerial economics
|
Sidst opdateret den 03-09-2012
|
Læringsmål
|
Målbeskrivelse: Ved prøverne skal den studerende med udgangspunkt i fagets pensum:
-
demonstrere overblik over, samt en viden om de forskellige modeller og teorier, der er omfattet af pensum
-
udvise generel indsigt i de grundlæggende forudsætninger bag disse modeller og teorier samt i hvilke beslutningssituationer disse modeller og teorier kan og skal benyttes
-
demonstrere evne til at overskue den praktiske problemstilling samt til at kunne argumentere for såvel, hvad der er væsentligt som, hvad der er uvæsentligt i relation til den konkrete erhvervsøkonomiske problemstilling
-
kunne identificere, analysere og problemløse med baggrund i en bevidst og velargumenteret brug af fagets begreber, metoder, teorier og modeller i praksis samt demonstrere evne til selvkritisk at kunne perspektivere og reflektere over egen problemløsning og resultater
|
Eksamen
|
|
|
Erhvervsøkonomi case med mundtlig prøve:
|
Prøveform
|
Mundtlig stedprøve
|
Karakterskala
|
7-trins-skala
|
Censur
|
Ekstern censor
|
Eksamensperiode
|
Maj/juni
|
Hjælpemidler
|
Med alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
|
Varighed
|
Se detaljerede bestemmelser nedenfor
|
Individuel mundtlig prøve med ekstern censur.
Forudsætning for at deltage i prøven: Inden prøven afleveres en besvarelse af den obligatoriske 7-døgns-caseopgave, hvor besvarelsen udarbejdes i grupper på 2-4 personer. Besvarelsen skal være på max. 20 normalsider. Det er alene den mundtlige udprøvning, der danner grundlag for karakteren, og besvarelsen af 7-døgns-casen skal ikke godkendes inden prøven, og der gives ingen bedømmelse for den.
|
|
Eksamination
|
Den mundtlige eksamen bedømmes efter 7-trinsskalaen.
|
Forudsætninger for indstilling til eksamen
|
Den skriftlige besvarelse af den obligatoriske individuelle weekendcase-opgave på max 12 normalsider, skal være godkendt før man kan indstilles til den mundtlige eksamen.
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik
|
Faget Erhvervsøkonomi har som målsætning at bibringe den studerende centrale erhvervsøkonomiske teorier og metoder således, at den studerende kan analysere og kvalificere beslutningstagen i virksomhederne. Faget behandler blandt andet virksomhedens adfærd på markeder med forskellige konkurrenceforhold og fra kortsigtet optimeringsbeslutninger til de langsigtede investeringsovervejelser. Udgangspunktet herfor er erhvervsøkonomisk analyse af interne såvel som eksterne virksomhedsforhold. I Erhvervsøkonomi fokuseres på beslutningssituationer i forskellige typer af virksomheder og industrier under hensyntagen til både begrænsninger og til kort- som langsigtede målsætninger. Den studerende erhverver dermed en vigtig forståelsesmæssig forudsætning for at agere kvalificeret og træffe beslutninger i virksomheders forskellige funktionelle og tværgående områder. Erhvervsøkonomi bygger på forståelse af virksomhedens grundlag og omverden, økonomisk teori og beslutningsteknikker og –metoder.
Fagets centrale temaer er: • Virksomhedens omverden, herunder dens placering i samfund, branche og værdikæde. • Virksomhedens interessenter, mål og strategier. • Virksomhedens økonomistyring og eksterne regnskab. • Virksomhedens omkostnings- og produktionsstrukturer. • Markedsformer, efterspørgselsteori og elasticiteter. • Virksomhedens optimeringsbeslutninger mht. pris og mængde under forskellige markedsformer, tidshorisonter og begrænsninger. • Virksomhedens investeringsbeslutninger, herunder beskrivelse af betalingsrækker samt metoder til vurdering af rentabilitet samt risiko i investeringer. • Finansiering, herunder finansieringskilder samt metoder til vurdering af finansieringsformer.
|
Undervisningsformer
|
Vekslen mellem storhold og holdundervisning med dialog afhængig af studieform.
|
Sidst opdateret den 03-09-2012