English   Danish

2012/2013  DIP-HD1_STRAT  Strategi

English Title
Strategi

Kursusinformation

Sprog Dansk
Prøve-ECTS 5 ECTS
Type Valgfrit
Niveau Diplom
Varighed Et semester
Tidspunkt Se skemaet på e-Campus
Studienævn
Studienævnet for HD (1. del)
Kursusansvarlig
  • Carsten Scheibye - Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi
Fagområde/Category
  • Virksomhedsstrategi/Corporate and Business Strategy
Sidst opdateret den 24-10-2012
Læringsmål
Ved prøven skal den studerende med udgangspunkt i fagets pensum
  • Demonstrere evne til at anvende fagets teorier og modeller til at analysere den strategiske ledelsessituation balanceret og nuanceret baseret på tilgængelig information.
  • Kunne analysere og konkludere på den strategiske position og sammenhæng med strategiske målsætninger og nuværende strategier.
  • Vise evne til at analysere og argumentere for strategiske udviklingsmuligheder og på baggrund heraf analysere og vurdere disse med henblik på at træffe valg.
  • Demonstrere evne til at definere og redegøre for en hensigtsmæssig implementeringsproces.
Eksamen
Strategi:
Prøveform Skriftlig stedprøve
Karakterskala 7-trins-skala
Censur Bi-eksaminator
Eksamensperiode Efterårstermin
Hjælpemidler Med alle skriftlige hjælpemidler
Varighed 3 timer

Denne eksamen afholdes på CBS' computere uden netadgang.

Forudsætninger for indstilling til eksamen
Faget Erhvervsøkonomi skal være bestået som forudsætning for at kunne deltage i eksamen. Hvis Erhvervsøkonomi ikke er bestået, skal man som minimum være tilmeldt eksamen i det obligatoriske fag, før man kan eksamenstilmeldes.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Det valgfrie fag Strategi bibringer den studerende en forståelse for den strategiske ledelsesproces fra en vurdering af hvorledes strategier bliver til i virksomhederne, over strategisk analyse og vurdering af position til opstilling af strategiske alternativer, samt evaluering og implementering. Faget bygger især videre på faget Erhvervsøkonomi på HD 1. dels obligatoriske del.
Blandt de mere centrale problemstillinger og emner behandles den strategiske ledelsesproces, strategisk analyse og positionsvurdering, udvikling af strategiske alternativer, evaluering heraf og strategisk valg samt strategisk implementering.
De centrale problemstillinger er:
• Den strategiske ledelsesproces og forskellige perspektiver herpå
• Strategisk analyse og herunder vurdering af virksomhedens interne situation såvel som den eksterne situation samt sammenfattende analyse af virksomhedens strategiske position og relevante kernetemaer
• Strategisk udvikling og herunder koncern- og vækststrategier samt modeller til strategiudvikling
• Strategiske alternativer og valg, herunder særligt modeller og metoder til vurdering af de opstillede strategiske alternativer
• Strategiimplementering og implementeringsprocessen

Undervisningsformer
Vekslen mellem storhold og holdundervisning med dialog afhængig af studieform.
Sidst opdateret den 24-10-2012