2012/2013
DIP-HD1_VSCM Supply Chain Management
English Title
|
Supply Chain Management
|
|
Sprog
|
Dansk
|
Prøve-ECTS
|
5
ECTS
|
Type
|
Valgfrit
|
Niveau
|
Diplom
|
Varighed
|
Et semester
|
Placering
|
Forår
|
Tidspunkt
|
Se skemaet på e-Campus
|
Studienævn
|
Studienævnet for HD (1. del)
|
Kursusansvarlig
|
-
Poul Erik Christiansen
- Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi
|
Fagområde/Category
|
-
Logistik og forsyningskæder/Supply Chain Management and Logistics
|
Sidst opdateret den 24-10-2012
|
Læringsmål
|
Den studerende skal opnå viden om forskellige SCM problemstillinger samt hvordan virksomheder kan opstille mål og - strategier for deres løsning, herunder beskrive, hvordan forskellige styringskoncepter kan forbedre virksomheders konkurrenceevne. Det er vigtigt, at den studerende har en viden om, hvilket potentiale Supply Chain Management har for den enkelte virksomhed i forhold til de kompetencer, der kan forbedre virksomhedens servicefunktioner og reducere omkostninger i virksomhedens materiale - og informationsflow, samt at opnå indsigt i, hvordan dette kan opnås gennem samarbejde med andre virksomheder og aktører i et globalt forsyningsperspektiv.
-
• Formulere de væsentligste SCM problemstillinger, der vedrører konkurrenceevnen i forskellige typer service og fremstillingsvirksomheder set i et globalt perspektiv.
-
• Opstille SCM mål og strategier for den fokale virksomhed i relation til dens forsyningskæde.
-
• Forklare hvordan forskellige styringsværktøjer kan forbedre virksomhedens service og samtidig reducere bestemte omkostninger i relation til indkøbs, - produktions- og distributionsfunktionerne.
-
• Forklare hvordan virksomheder med fordel kan outsource og lokalisere SCM-opgaver i et globalt perspektiv.
-
• Forklare hvordan den fokale virksomhed kan indgå i forskellige typer relationer med dens kunder og leverandører med henblik på at udvikle den såkaldte adaptive virksomhed.
-
• Designe et SCM-styringskoncept, der integrerer informationer på tværs af funktioner og virksomheder og som er baseret på nyere informationsteknologiske værktøjer
-
• Forklare hvilke informationsteknologiske muligheder, der aktuelt kan anvendes til at effektivisere anvendelse af informationsstyring i forsyningskæder
|
Forudsætninger
|
Faget Erhvervsøkonomi skal være bestået som forudsætning for at kunne deltage i eksamen. Hvis Erhvervsøkonomi ikke er bestået, skal man som minimum være tilmeldt eksamen i det obligatoriske fag, før man kan eksamenstilmeldes.
|
Eksamen
|
|
|
Supply Chain Management Mundtlig eksamen:
|
Prøveform
|
Mundtlig stedprøve
|
Karakterskala
|
7-trins-skala
|
Censur
|
Bi-eksaminator
|
Eksamensperiode
|
Forårstermin
|
Hjælpemidler
|
Med forberedelse
|
Varighed
|
20 minutter
|
|
Forudsætninger for indstilling til eksamen
|
Faget Erhvervsøkonomi skal være bestået som forudsætning for at kunne deltage i eksamen. Hvis Erhvervsøkonomi ikke er bestået, skal man som minimum være tilmeldt eksamen i det obligatoriske fag, før man kan eksamenstilmeldes.
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik
|
Supply Chain Management omfatter styring af samtlige forretningsprocesser, der vedrører indkøb, produktion og distribution af varer til slutkunden på tværs af virksomhedsgrænser. I et globalt perspektiv medfører dette en øget kompleksitet, idet produkter kan udvikles, sources, fremstilles og distribueres i forskellige lande, hvilket har stor betydning for lokalisering af produktion og lagerføring.
Faget er opdelt i fire temaer, der beskriver og problematiserer Supply Chain Management.I det første tema formuleres mål og strategier for hvordan Supply Chain Management kan forbedre virksomhedens konkurrenceevne i et Performance Management perspektiv. Det andet tema tager udgangspunkt i Lean Thinking og forklarer hvordan strategiske, taktiske og operative styringsværktøjer kan forbedre virksomhedens service og samtidig reducere bestemte omkostninger i relation til indkøbs, - produktions- og distributionsfunktionerne. Det tredje tema diskuterer hvordan virksomheder med fordel kan outsource og globalt kan lokalisere forskellige funktioner og opgaver i forsyningskæden. I dette perspektiv diskuteres også hvordan virksomheder kan indgå i forskellige typer af relationer med andre virksomheder og derved forbedre forsyningskædens effektivitet. I det fjerde og sidste tema fokuseres på, hvordan informationsteknologi kan understøtte virksomhedens intra - og interorganisatoriske integration gennem deling af SCM-relateret information.
|
Undervisningsformer
|
Faget er opdelt i 8 undervisningsgange, der fokuserer på udvalgte styringsværktøjer inden for fagområdet. Den enkelte undervisningsgang forløber i tre faser: I første fase perspektiverer de studerende den til undervisningsgangen tilknyttede litteratur med udgangspunkt i på forhånd stillede spørgsmål. I anden fase fremlægger underviseren sine vurderinger af undervisningsgangens tema. I tredje fase afprøves teorierne på konkrete virksomhedscases eller øvelsesopgaver. Formålet er således, at faget har en høj deltageraktivitet og et anvendelsesorienteret sigte.
|
Sidst opdateret den 24-10-2012