2012/2013 DIP-HDIB_IB03 International Market Analysis
English Title | |
International Market Analysis |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et quarter |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD (IB)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 17-10-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Den studerende skal: • Opnå viden om og indsigt i fagområdets anvendte begreber, teorier, modeller, metoder og værktøjer samt hvordan og i hvilket omfang de kan anvendes i praksis • Opnå viden om analytiske tilgange til at løse konkrete markedsanalytiske problemstillinger og til at vurdere kvaliteten af egne og andres markedsanalyser. Ved kursets afslutning skal den studerende kunne: • Forstå og reflektere over den informationsindsamling, informationsformidling og vidensdeling, som er grundlaget for den strategiske markedsføringsproces og forudsætningen for en effektiv beslutningsproces i virksomhedens ledelse • Definere, formulere, afgrænse og analysere relevante afsætningsøkonomiske problemstillinger • Opstille konkurrerende og/eller supplerende analysedesigns samt foretage et begrundet valg mellem disse • Foreslå, gennemføre, fortolke og afrapportere en kvalificeret markedsanalyse, herunder at forholde sig kritisk til det anvendte teoriapparat og til informationernes relevans og validitet • Sammenfatte og formidle opnåede undersøgelsesresultater, herunder diskutere og anvise, hvordan resultaterne kan implementeres i virksomhedens løsning af det opstillede beslutningsproblem • Udarbejde markedsføringsstrategier på baggrund af markedsdata • Fungere i rollen som marketinginformationsejer i virksomheden Vurderingskriterier for målopfyldelsen: Karakteren 12 gives for den præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af kursets læringsmål, således som det fremgår af fagbeskrivelserne med ingen eller få væsentlige mangler. |
|||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||||||||||
For fremmøde-studerende: Emnet til miniprojektet skal godkendes og kan skrives i grupper på maks. 3 studerende. For individuelle projekter er omfanget 7-8 normalsider,for grupper med 2 studerende 9-12 normalsider og for grupper med 3 studerende 12-14 normalsider. Miniprojektet danner grundlag for den efterfølgende individuelle mundtlige eksamen. Der ydes vejledning til projektets problemafklarende del som følger: Individuel projekt: 1 time, 2 studerende: 1,5 time og 3 studerende: 2 timer |
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Udviklingen i informationsteknologien er en væsentlig determinant for en virksomheds markedsstrategi på såvel forbruger- som på det professionelle marked. Besiddelse af relevant og tilstrækkelig information er blevet en vital handlingsparameter, idet en bedre evne til at indsamle og fortolke relevante data samt omsætte dem til effektiv fremadrettet markedsføringsstrategi adskiller en succesrig virksomhed fra dens mindre succesrige konkurrenter. Det overordnede formål med kurset er derfor at sætte den studerende i stand til at identificere den nødvendige information, som skal danne grundlaget for virksomheders gennemførelse af markedsføringsplanlægning og strategisk markedsplanlægning. Faget skal give den studerende en kompetence, der sætter vedkommende i stand til selvstændigt at kunne udarbejde markedsføringsstrategier på baggrund af markedsdata. Faget sigter derfor på at give en brugerorienteret indføring i indsamling, analyse og anvendelse af markedsdata. |
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Fremmøde: Undervisningen gennemføres dels ved dialogforelæsninger dels ved øvelsesundervisning på mindre hold. Dialogforelæsningerne er af oversigtsmæssig karakter og relateres til fagets pensum, mens øvelsesundervisningen baseres på besvarelse af opgaver. Virtuel: Fagelementet er baseret på en kombination af virtuelle diskussioner de studerende imellem og en coach på basis af uploadede læringsmaterialer og opgaver. Der arbejdes både individuelt og i grupper. De studerende vil igennem forløbet skulle fortolke materialet og videreformidle dette skriftligt til deres medstuderende. Generelt: Faget forudsætter brug af forskellige IT-redskaber, idet der skal arbejdes med diverse databaser og værktøjer, når der skal findes information til markedsanalyse i Danmark og til internationale markedsanalyser. |
|||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
|