2012/2013 DIP-HDIB_IB8B Virksomhedens internationale planlægning
English Title | |
International Planning |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfrit |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et quarter |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD (IB)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 02-09-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Den studerende skal • Have viden om, og være i stand til at anvende, begreber, teorier, modeller og metoder indenfor områderne international virksomhedsanalyse, international omverdensanalyse, internationale strategier, international parameterindsats, og international informationsindsamling. • Have indsigt i de områder på hvilke en analyse af én specifik virksomheds situation og planlægning adskiller sig fra generelle analyser Den studerende skal kunne • Definere sådanne informationer som er relevante for den internationalt arbejdende virksomhed i en specifik situation, og fremskaffe disse • Definere optimale strategier og parameterindsatser for den enkelte, internationalt arbejdende virksomhed Den studerende er i stand til • At identificere virksomhedens optimale aktiviteter • At følge op på disse |
|||||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||||
HD IB studerende kan ikke tilmelde sig dette kursus. | |||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Undervisningen ligger på torsdage kl. 17.30-20 i uge 35-41, eksamen d. 30.10.+31.10.
Faget tager udgangspunkt i, at én virksomhed ikke har den samme basis for at planlægge sine internationale aktiviteter som en anden, og i, at én virksomheds optimale planlægning i ét område eller i relation til én målgruppe kun sjældent vil være den samme som den optimale planlægning i et andet område eller i relation til en anden målgruppe. Der fokuseres derfor indledningsvis på området virksomhedsanalyse, hvilket inkluderer analysen af den enkelte virksomheds forretningsgrundlag, kvantitative og kvalitative mål, horisont og ikke mindst dens styrker og svagheder i relation til den præcise foreliggende problemstilling. Når disse forhold er klarlagte og vurderede, identificeres de for den planlæggende virksomhed i relation til den foreliggende problemstilling væsentligste omverdensforhold, altså efterspørgselsforhold og konkurrenceforhold. Derefter sammenstilles virksomhedsanalysen med analysen af de mest relevante omverdensforhold, hvorefter attraktiviteten af disse specifikt for den planlæggende kan vurderes. Under den forudsætning, at der for den nævnte præcise virksomhed viser sig at være en attraktiv omverden, og at det derfor synes attraktivt at gennemføre markedsføringsmæssige eller andre tiltag, vurderes og fastlægges derefter demål som aktiviteten skal realisere, og de strategier og den parameterindsats, der skal sikre, at målene nås, fastlægges. Næste punkt er at opstilles en tids-, aktivitets- og ansvarsplan for aktiviteternes gennemførelse. Sidste del af planlægningsaktiviteterne eropfølgningen på dem. Denne opfølgning opdeles i opfølgningen på omverdensforholdene, på de planlagte aktiviteter og på de realiserede resultater. Som støtte til virksomhedens internationale planlægningsaktiviteter gennemgås også betydningen af dels den kulturelle afstand mellem den internationalt planlæggende virksomhed, dels virksomhedens og dens konkurrenters anvendelse afintellektuel beskyttelse, og dels betydningen for de relevante efterspørgsels- og konkurrenceforhold af offentlige godkendelser. |
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Fremmøde: Kurset baseres på en kombination af forelæsninger og diskussioner. Da forelæsningerne nødvendigvis vil have en begrænset gennemgang af forhold, der vedrører en ganske bestemt virksomhed, vil det være hensigtsmæssigt, at de studerende danner grupper, der ser på forhold af betydning for deres egne, specifikke virksomheder. |
|||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
Litteratur, der indgår i faget, inkluderer
|
Sidst opdateret den 02-09-2012