2012/2013 DIP-HDL-OES Økonomistyring - årgang 2012 - afholdes forår 2013
English Title | |
Management Accounting |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering | Forår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD (SCM)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 06-09-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Viden: Den studerende skal opnå viden om • hvordan virksomheden styres ud fra et økonomisk perspektiv, og hvordan styringsredskaberne påvirker materiale- og informationsstrømmenes effektivitet. Færdigheder: Den studerende skal kunne: • Analysere en given organisations økonomistyring • Relatere økonomistyringsværktøjerne til målsætninger for supply chain management. • Kompetencer: • Den studerende skal kunne forstå og diskutere de enkelte økonomistyringsværktøjer og teorier samt relatere dem til hinanden. • Den studerende skal kunne forstå de økonomiske rationaler i supply chain management. |
|||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Faget har til formål at bibringe de studerende en indsigt i, hvordan virksomheders aktiviteter kan styres med udgangspunkt i en økonomisk indfaldsvinkel. Faget forsøger både at bibringe de studerende en indsigt i, hvad økonomisk ledelse vil sige, og at skabe kendskab til en række nyere koncepter inden for økonomistyringsområdet, der i særlig grad er relevant for Supply Chain Management.
Det forventes at de studerende deltager aktivt i undervisningen |
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Dialogbaserede forelæsninger | |||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||
For yderligere information kontakt Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi Studieadministrator: Bente Kildemose, bkn.om@cbs.dk |
|||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
Foreløbig vejledende litteratur: Kaplan, Robert S. & Cooper, Robin: Cost and Effect, Harvard Business School Press, 1997. |