2012/2013 DIP-HDL-STRI Strategisk Indkøb - årgang 2011 - afholdes i efterår 2012
English Title | |
Strategic Purchasing |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfrit |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
Undervisning ligger torsdage kl. 18.05 - 20.40 i uge 36 - 44 (ingen undervisning i uge 42) |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Max. antal deltagere | 60 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (SCM)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 06-09-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Fagets formål er at give den studerende viden, færdigheder og kompetencer inden for centrale nodeller og methoder der danner grundlag for organisationers strategiske indkøbsstyring. Viden: Faget giver den studerende en forskningsbaseret viden om indkøbets centrale rolle og opgaver i organisationer. Herudover tilvejebringer faget den studerende viden om en bred vifte af metoder og modeller som kan bringes i anvendelse til analyse og udvikling af virksomhedens indkøbsorganisering og indkøbsprocesser, med henblik på at udvikle disse i en mere strategisk retning. Færdigheder: Den studerendes centrale færdigheder består i at kunne: • Forstå hvordan indkøb kan skabe værdi for organisationer. • Forstå indkøbets forskellige roller i organisationer samt hvordan disse roller kan udvikle sig over tid. • Forstå og vurdere hvordan indkøbsperformance, indkøbsorganisationer og indkøbsprocesser kan defineres, analyseres og måles i konkrete kontekstsituationer. • Forstå og vurdere anvendelsen af fagets category management og sourcing principper og modeller i en konkret praksis. • Forstå og sammenligne fagets metoder og modeller til analyse af virksomhedens forskellige indkøbstyper, indkøbs- og leverandørvigtighed samt virksomhedens typificerede leverandørrelationer. • Forstå, vurdere og konstruerer indkøbsstrategier. Den studerendes centrale kompetencer består i at kunne identificere, analysere og konstruere forslag til strategisk udvikling af organisationers indkøbsfunktioner og indkøbsprocesser. Kompetencer: Med denne kompetence får den studerende fundamentet til at kunne indgå i både traditionelle og mere udviklingsorienterede opgaver indenfor strategisk indkøb og sourcing i en arbejdsmæssig sammenhæng. |
|||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Faget kan opdeles i tre hovedområder. |
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Undervisningsform og pædagogik Faget består af i alt 24 lektioner (5 ECTS). Faget er baseret på dialogforelæsninger og case diskussioner hvor den underliggende teoretisering eksemplificeres gennem anvendelse af illustrative cases. Der må påregnes en høj grad af involvering fra den studerende i forbindelse med præsentation og diskussion af cases og problemstillinger. |
|||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||
For yderligere information kontakt Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi Studieadministrator: Gitte Østergaard goe.om@cbs.dk Fagansvarlig: Kim S. Hald ksh.om@cbs.dk |
|||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
Endelig litteratur
Van Weele, A. (2010). Purchasing and Supply Chain Management, Cengage Learning, London, Fifth edition. Hald, K.S. (red.) (2012). Kompendium til faget Strategisk Indkøb. HD i Supply Chain Management |