2012/2013 DIP-HDMM_MM01 Markedsføring på forbrugermarkeder (B2C)
English Title | |
Marketing and Consumer Markets |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et quarter |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD (MM)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 31-08-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Den studerende skal:
• Have viden om og indsigt i fagområdets anvendte begreber, teorier, modeller og metoder • Kunne forstå og reflektere over, hvordan og i hvilket omfang disse værktøjer kan anvendes i praksis Den studerendes skal kunne: • Beskrive, klassificere, strukturere og kombinere fagets begreber, modeller og teorier med henblik på identifikation, analyse og løsning af forbrugeradfærdsmæssige problemstillinger med betydning for virksomhedens ledelsesbeslutninger • Vurdere relationerne mellem forbrugere og produkter/mærker/virksomheder/det offentlige samt kunne begrunde de valgte handlinger og løsninger i forhold til vedligeholdelse og forbedring af disse relationer • Vurdere behovet for, iværksætte og drive den strategiske markedsføringsplanlægningsproces, der med udgangspunkt i kundesegmenternes ønsker og behov sikrer, at virksomhedens produkter og services kontinuerligt udvikler sig i overensstemmelse med efterspørgselen på virksomhedens markeder og de konkurrencemæssige krav • Formulere krav til hvilke data, informationer og viden om udvalgte forbrugeres/målgruppers holdninger, beslutningstagning og adfærd, som er nødvendige med henblik på valg af optimalt parametermix, herunder evt. forslag til ny informationsindsamling/bearbejdning • Anvende empiriske data og resultater til opnåelse af en forståelse af, hvorledes forbrugerne bearbejder information, træffer beslutninger og i øvrigt agerer på markedet • Forholde sig kritisk til det anvendte teoriapparat, til informationers reliabilitet og validitet samt til anvendelse af alternative modeller/teorier, herunder kunne argumentere for evt. påvirkning af og forbehold for de fremkomne analyser og konklusioner Ved kursets afslutning skal den studerendes kunne:
|
|||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
Markedsføring på forbrugermarkeder (B2C) | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Formålet er at give den studerende indsigt i, hvorledes den
enkelte forbruger og grupper af forbrugere efterspørger produkter
og serviceydelser i det moderne samfund med henblik på at kunne
forstå og bruge denne indsigt til selvstændigt at kunne
identificere og løse forbrugeradfærdsmæssige problemstillinger med
betydning for virksomhedens eller organisationens
ledelsesbeslutninger – på nationalt og internationalt plan.
|
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Undervisningen gennemføres ved dialogforelæsninger, der her er en kombination af oversigtsforelæsninger og dialog samt gruppebaseret casearbejde, hvor der arbejdes med aktuelle/konkrete forbrugerproblemstillinger i relation til fagets indhold og læringsmål. | |||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||
Studieleder Flemming Cumberland |
|||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
Andersen, Ole E.: "Forstå forbrugerne - og bliv en bedre
markedsfører", forlaget Samfundslitteratur, 2011.
|