2012/2013 DIP-HDMM_MM7B Udvidet forbrugeradfærd
English Title | |
Advanced Consumer Behaviour |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfrit |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et quarter |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD (MM)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 11-09-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Den studerende skal: * Erhverve viden om de mest centrale begreber, værktøjer, teorier og modeller, der knytter sig til valgfagets centrale problemstillinger * Kunne forstå og reflektere over, hvordan og i hvilket omfang disse værktøjer kan anvendes i praksis Den studerende skal kunne: * Kombinere fagets teorier og metoder med henblik på at kunne løse avancerede problemstillinger af betydning for forbrugerens adfærd * Vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante analyse- og løsningsmodeller. * Vurdere behovet for at initiere strategiske markedsføringstiltag, der sikrer, at virksomhedens produkter og services kontinuerligt udvikler sig i overensstemmelse med kundernes emotionelle og oplevelses- relaterede ønsker og behov Ved kursets afslutning skal den studerende kunne udvise:
|
|||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
Udvidet forbrugeradfærd | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Undervisningen ligger kl. 17-20.15 på mandage i uge 35-40 . Eksamen onsdag d. 10. oktober kl. 9-13.
Faget vil indeholde en uddybning og en diskussion af en række centrale og nyere problemkredse af betydning for forbrugerens adfærd, såsom: * Forbrugerintuition * Forbrugertillid * Tilfredshed og loyalitet * Klageadfærd * Finansiel adfærd * Ernæringsadfærd * Neuromarketing * Videnskalibrering De valgte problemkredse analyseres og diskuteres med udgangspunkt i såvel udvalgte nyere forskningsartikler som i konkrete praktiske eksempler/cases. Der udarbejdes mulige løsninger på såvel teoretiske som praktiske problemstillinger, som vil danne udgangspunkt for anbefalinger til virksomheders praktiske markedsføringsplanlægning på såvel strategisk som taktisk plan. |
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Der vil være tale om et aktivt indlæringsforløb med kombinationer af oversigtsforelæsninger og dialog. Desuden vil forekomme gruppebaseret casearbejder med præsentationer samt læring via elektronisk læringsplatform. Inddragelse af deltagernes egne erfaringer og aktuelle/konkrete forbrugerproblemstillinger i relation til fagets pensum vil indgå. |
|||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||
Studieansvarlig Flemming Cumberland | |||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
Fetchenhauer, D. & D. Dunning (2009): ”Do people trust too much or too little”? Journal of Economic Psychology, 30, 263-276
Gershoff, A.D. & G.V. Johar (2006): “Do you know me? Consumer Calibration of Friends’ Knowledge”. Journal of Consumer Research, 32 (March), 496-503. Grayson, K., Johnson, D. & Chen, D-F.R (2008): “Is Firm Trust Essential in a Trusted Environment? How Trust in the Business Context Influences Customers”. Journal of Marketing Research, XLV (April), 241-256. Hansen, T. (2002): “The Effect of Physical Surroundings on Consumer Perception of Food Quality and on Consumer Emotions”. Journal of International Consumer Marketing, Vol. 15, No. 1, pp. 31-52. Hansen, T., Mukherjee, A. & T.U. Thomsen (2011): “ Anxiety and search during food choice: The moderating role of attitude towards nutritional claims”. Journal of Consumer Marketing, 28(3). Hansen, T., Wilke, R. & J.L. Zaichkowsky (2009): “How retailers handle complaint management”. Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction & Complaning Behavior, 22, 1-20 Hansen, T. (2008): “Consumer Food Satisfaction: Fulfillment of Expectations or Evaluation of Performance”? Journal of Foodservice Business Research, 11(2), 178-201 Pillai, K.G. & Hofacker (2007): “Calibration of Consumer Knowledge of the Web”. International Journal of Research in Marketing, 24 (September), 254-267. Pillai, K.G., Goldsmith, R.E. & M.D. Gielbelhausen (2008): “General Self Efficacy, Involvement, and Consumer Knoewledge Calibration”. Society For Marketing Advances Proceedings, 144-145. Quyang, Y. (2010). “A Relationship beteen the Financial onsultants’ Service Quality and Customer Trust after Financial Tsunami”. International Research Journal of Finance and Economics, 36, 75-86. Stephens, N. & K.P. Gwinner: “Why Don’t Some People Complain? A Cognitive-Emotive Process Model of Consumer Complaint Behavior”. Journal of the Academy of Marketing Science, Summer 1998, Vol. 26, No. 3, 172-189 |
Sidst opdateret den 11-09-2012