2012/2013 DIP-HDOP_PRO Projektledelse og Projektstyring
English Title | |
Projektledelse og Projektstyring |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 10 ECTS |
Type | Valgfrit |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår
Onsdag 17.10-19.45 i ugerne 35-41 og 43-45 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD (INF)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 05-09-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Viden
•De studerende får en forskningsbaseret viden om teori, metode og praksis indenfor projektledelse og projektstyring bl.a. ved at se på projektledelse og projektstyring ud fra et traditionelt rationelt perspektiv, et situationsbetinget perspektiv samt ud fra et løst koblet perspektiv. •De studerende skal her kunne forstå og reflektere over, hvilke betydninger de traditionelle projektstyringsredskaber får i en verden præget af høj grad af forskellighed, flertydighed, usikkerhed og uforudsigelighed. De temaer, redskaber og metoder indenfor projektstyring som de studerende får viden om ud fra forskellige perspektiver er bl.a. mulighederne for projektplanlægning, projektimplementering, projektforankring, projektlederrollen samt projektporteføljestyring og -innovation. Færdigheder De studerendes centrale færdigheder omfatter at kunne: •Anvende fagets videnskabelige perspektiver og metoder til at organisere og lede projekter i en organisatorisk kontekst samt generelle færdigheder i at kunne optræde som projektleder og tilrettelægge projektarbejde gennem brug af fagets modeller og metoder. •Vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger omkring projektledelse og projektstyring samt kunne vælge relevante analyse- og løsningsmodeller i forhold til den organisatoriske kontekst hvori projektledelsen og projektstyringen finder sted. •Formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller omkring projektledelse og projektstyring til såvel fagfæller som ikke-specialister Kompetencer De studerendes centrale kompetencer består i at kunne: •Håndtere komplekse og udviklingsorienterede opgaver og situationer i forbindelse med projektarbejde og projektledelse i en organisatorisk/arbejdsmæssig sammenhæng.
|
|||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||||
Eksamensmål
For at opnå karakteren 12 for projektet skal den studerende kunne: • Opstille og argumentere for en velafgrænset relevant selvstændig problemformulering • Afgrænse besvarelsen således, at projektets analyser og diskussioner er relevante, nødvendige og dækkende for at kunne besvare problemformuleringen. • Skabe en sammenhæng imellem problemformulering, afgrænsning og disposition således at besvarelsen fremstår logisk i lyset af problemformuleringen. • Demonstrere kendskab til og anvendelse af relevante begreber, modeller, perspektiver og teorier fra det fag som projektet tager udgangspunkt i. • Diskutere og begrunde valg og fravalg både med hensyn til emneafgrænsning, teori, metode og empiri. • Skabe sammenhæng imellem valg af teori og empiri, f.eks. ved at teorien anvendes i analysen af empirien. • Dokumentere og/eller argumentere for analysens påstande i analyse og konklusion. • Formulere sig i skrift på en saglig og let tilgængelig måde. |
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Formål
|
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
30 lektioner | |||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
Foreløbig:
|
Sidst opdateret den
05-09-2012