2012/2013 DIP-HDOP_STI Strategisk Intuition
English Title | |
Strategisk Intuition |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfrit |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
Torsdag 17.10-19.45 i ugerne 35-41 og 43-45 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD (INF)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 10-09-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Viden •Ud fra nyere teori om neuroscience, psykologi, strategisk intuition, samt gammel og ny strategisk litteratur giver faget de studerende en forsknings-baseret viden om teorier, metoder og praksis indenfor skabelse af strategiske løsninger. •På det praktiske plan sættes de studerende i stand til at forstå og reflektere over en række metoder, modeller og værktøjers anvendelse i organisationer samt på gruppe- og individniveau, samt i forhold til øvrige tilgange fra studiet og de traditionelle ”business school” metoder og modeller. Færdigheder De studerendes centrale færdigheder omfatter at kunne: •Anvende metoder og teorier indenfor området til bl.a. at forstå og deltage i processer omkring skabelse af strategiske løsninger. •Vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger med udgangspunkt i en hjerneforskningsbaseret og strategisk tilgang samt kunne begrunde og vælge relevante analyse- og løsningsmodeller. •Formidle problemstillinger og løsningsmodeller indenfor det hjerneforskningsbaseret og strategiske område i forhold til skabelse af strategiske løsninger til både fagfæller og ikke-specialister. Kompetencer De studerendes centrale kompetencer består i at kunne: •Håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i både studie- og arbejdssammenhæng omkring skabelse af strategiske løsninger ud fra den teoretiske og metodemæssige indsigt i psykologiske, hjernemæssige, sociale og strategiske processer, som de studerende erhverver i faget. •Indgå selvstændigt i fagligt og tværfagligt organisatorisk samarbejde med en professionel tilgang gennem træk på teori og metode indenfor strategisk intuition. •Kunne identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i inden for fagområdet strategisk intuition. |
|||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||||
Eksamensmål For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne: •Forklare fagets centrale modeller og teorier, som anført i fagbeskrivelsen. •Anvende disse modeller til analyse og/eller finde løsninger på empiriske/praktiske problemstillinger med udgangspunkt i virksomhedseksempler og/eller cases. •Sammenligne fagets forskellige teorier og modeller med henblik på at diskutere deres styrker og svagheder. |
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Formål
Faget vil både give indsigt, metoder og værktøjer, der kan omsættes til praktik for den enkelte. Faget fordyber sig præcist der i det strategiske puslespil, hvor strategisk analyse og strategisk planlægning er velbeskrevet, men hvor der mangler større indsigt i den kreative del. Strategisk intuition er den manglende brik – Coup d’oeil.
Faget giver en grundig indføring i moderne neuroscience i forhold til, hvordan hjernen opnår indsigt - den pludselige løsning til et langvarigt og irriterende problem, pludselig erkendelse af en ny idé, eller pludselig forståelse af en kompliceret situation, herunder:
De studerende får også lagt en af grundstenene for strategisk intuition ved at opnå indsigt i ekspert intuition – de hurtige vurderinger, når man øjeblikkelig genkender noget familiært, herunder:
Faget indfører de studerende i strategisk intuition – der hvor man får en kreativ ide for, hvad man skal gøre – inden for tre områder:
Faget er organiseret som en læringsproces, hvor de studerende er en del af både en fælles og en individuel proces, hvor de bærende elementer er dialog, aktiviteter, refleksion, fordybelse, samt praktisk applicering. De enkelte lektioner understøttes af cases, personlige erfaringer og forskellige typer af audiovisuelle indslag. |
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
30 lektioner | |||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
Faget har som grundbøger: Herudover vil der være et kompendium, som vil indeholde artikler, der enten understøtter dele af grundbøgerne eller tilbyder et andet perspektiv og indsigt i specifikke områder af faget |