2012/2013 DIP-HDO_12 Motivationsteori, præstations- og belønningsledelse
English Title | |
Motivationsteori, præstations- og belønningsledelse |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfrit |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
Fredag den 24. august 2012, kl. 8-16 Lørdag den 15. september 2012, kl. 9-16 Fredag den 12. oktober 2012, kl. 8-16 Lørdag den 10. november 2012, kl. 9-16 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Min. antal deltagere | 25 |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ORG)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 11-05-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||
Den studerende skal opnå en indsigt i de processer der indgår i præstationsledelse i en forretningsmæssig og ledelsesmæssig sammenhæng. Den studerende skal kunne analysere ledelsesmæssige situationer, hvor ansattes præstationer indgår og hvilke processer der kan forekomme og hvilke teoretiske tilgange der kan bringes i spil indenfor motivationsteori, præstations- og belønningsledelse til at arbejde i mod opnåelse af mål. |
|||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||
Udbydes til alle HD studerende | |||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||
|
|||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||
Fagets formål er at udforske en central ledelsesdisciplin. Fokus er på organisationspsykologien i de forskellige motivationsteoretiske tilgange og de psykologiske processer der diskuteres i forbindelse med præstations- og belønningsledelse. *Motivationsteori: behovs- og proces teorierne, ydre og indre motivation. *Præstationsledelse: opsætning af præstations mål, hvordan konstateres effekt af præstation, metoder til at bearbejde dette med deres svagheder og styrker. *Belønningsledelse: finansiel og ikke finansiel belønning, anerkendelse. Hvornår kan en metode anbefales ud fra teorierne. Faget behandler indgående relationerne mellem leder og de ansatte, set fra såvel en modernistisk tilgang som gennem de sociale processer som foregår i ledelsessituationen. Der sættes også fokus på at motivation skaber ikke alene præstation. Flere organisatoriske faktorer kan spille: f.eks. tilgængelige ressourcer, organisations struktur, lederstil |
|||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||
Undervisningsmåden vil være problemorienteret sådan at den studerende gennem hele forløbet arbejder med at skulle anvende de teoretiske tilgange på virkelighedsnære problemer, dvs. hvordan teorien kan anvendes som inspiration til løsninger. | |||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||
HD(O) administrationen Kilevej 14A 2000 Frederiksberg 2000 Frederiksberg hdo.ioa@cbs.dk |
Sidst opdateret den 11-05-2012