2012/2013 DIP-HDO_16 Intelligent projektledelse
English Title | |
Intelligent projektledelse |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfrit |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
Fredag den 24. august 2012, kl. 8-16 Lørdag den 15. september 2012, kl. 9-16 Fredag den 12. oktober 2012, kl. 8-16 Lørdag den 10. november 2012, kl. 9-16 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Min. antal deltagere | 25 |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ORG)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 11-05-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||
|
|||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||
Udbydes til alle HD studerende | |||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||
|
|||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||
Formål
At introducere de studerende til moderne traditionel projektledelsesteori og på baggrund heraf vise, hvordan nyere organisationsteoretiske tilgange kan øge projektlederes og -deltageres evne til at håndtere den praktiske virkeligheds uklarhed, forvirring og omskiftelighed på en fornuftig måde. Indhold Som udgangspunkt opbygges en fælles referenceramme og sprogbrug gennem arbejde med den traditionelle projektledelsesteori. Der anvendes hertil Gray & Larsson "Project Management: The Managerial process". Vi ved alle, at under hverdagens tumult, kompleksitet og omskiftelige vilkår kommer en række af projektledelsesteoriens anbefalinger til kort eller under kraftig udfordring Derfor tager vi konsekvensen af denne erfaring gennem arbejde med kritisk at uddybe, udfordre og supplere den traditionelle forståelse. Der arbejdes med praksiserfaringer fra deltagernes egen hverdag og der anvendes teorier om organisatoriske og styringsmæssige fænomener af bl.a. Christensen & Kreiner, March og Stacey. |
|||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||
Deltagerne læser først en seriøs fremstilling af den moderne traditionelle opfattelse af projektledelse og forbereder mindre oplæg herom til diskussion på holdet. Herefter introduceres supplerende teoretiske vinklinger af projektledelsens nøgleområder. Med udgangspunkt heri udarbejder deltagerne papers om nøgleproblemstillin-ger knyttet til nogle af deres egne erfaringer som ledere af eller deltagere i projektorganiseret arbejde. Disse papers skal rumme såvel analyse som inter-ventionsovervejelser baseret på kursets teorigrundlag. Disse diskuteres på kursets afsluttende session og efterbearbejdes af deltagerne til den eksamens-opgave, der afrunder forløbet. |
Sidst opdateret den 11-05-2012