2012/2013 DIP-HDO_17 Magt, beslutninger og konflikter
English Title | |
Magt, beslutninger og konflikter |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfrit |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering |
Andet quarter
Fredag den 24. august 2012, kl. 8-16 Lørdag den 15. september 2012, kl. 9-16 Fredag den 12. oktober 2012, kl. 8-16 Lørdag den 10. november 2012, kl. 9-16 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Min. antal deltagere | 25 |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ORG)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 11-05-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||
Viden om centraler positioner og teorier – både fra klassisk og mainstream litteratur - i relation til beslutningsprocesser, magt og konflikter. Forståelse af ”politiske” processer som et grundvilkår i det organisatoriske liv og betydningen af at kunne ”spille” på forskellige strategiske arenaer. Nøgleordene her er viden og forståelse. At kunne anvende teorierne analytisk og procesorienteret og i forlængelse heraf kunne træffe valg om hensigtsmæssige handlingsanvisninger samt evnen til at kunne arbejde med konkrete modeller og værktøjer i den organisatoriske dagligdag. Nøgleordet her er anvendelse. At opbygge organisatoriske og ledelsesmæssige kompetencer, der sætter den studerende i stand til at indgå i og lede processer omkring beslutninger, magt og konflikter. Nøgleordene her er: Analysere, diagnosticere, konstruere, vurdere, udvælge, bedømme, ræsonnere, konkludere og kritisere. |
|||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||
Udbydes til alle HD studerende | |||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||
|
|||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||
Formål
Der er to formål med faget. For det første at give en forståelse af en række klassiske samt nyere teorier i relation til magt, beslutningsprocesser og konflikter. De konkrete mål er:
For det andet at give en række konkrete handlingsanvisninger og værktøjer til, hvordan man som leder og medarbejder kan:
Indhold 1. undervisningsgang Introduktion til faget, præsentation af cases fra de studerendes dagligdag, de strategiske arenaer samt beslutningsteori2. undervisningsgang Magtteorier ud fra såvel mikro- som makrosociologiske tilgange 3. undervisningsgang Teorier om konflikter4. undervisningsgang At arbejde konkret med beslutningsprocesser, magtformer og magtrelationer samt konflikter ud fra forskellige paradigmer og grundsynspunkter.Kontekstens betydning. At opbygge tillidsbaserede relationer, tillidsbaseret ledelse og organisatoriske rammer i relation til beslutningsprocesser, magt og konflikter. Den etiske dimension. Forberedelse af synops og eksamen. |
|||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||
Hver undervisningsgang vil være toleddet. Første del vil være en teoribaseret gennemgang og diskussion, herunder kritik. Andel del vil være en mere operationel del, hvor vi giver konkrete handlingsanvisninger og værktøjer. Undervisningsformen vil veksle mellem oplæg og aktive diskussioner af stoffet og drøftelse af konkrete cases fra de studerendes dagligdag. Der vil blive vist mindre filmklip og arbejdet med et par spil undervejs. |
|||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||
HD(O) administrationen Kilevej 14A 2000 Frederiksberg 2000 Frederiksberg hdo.ioa@cbs.dk |
Sidst opdateret den 11-05-2012