2012/2013 DIP-HDO_AA HR-ledelse og udvikling
English Title | |
HR-ledelse og udvikling |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 10 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
31. august /1. september 2012 28./29. september 2012 26./27. oktober 2012 23./24. november 2012 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Min. antal deltagere | 35 |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ORG)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 31-08-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||
Ved fagets afslutning forventes den studerende at kunne: - Anvende og kritisk vurdere teorier indenfor HR-ledelse og udvikling - Analysere konkrete HR- relateret problemstillinger - Udvikle forslag til ledelsesmæssige tiltag og argumentere for deres anvendelighed/relevans - Præsentere analyse og forslag til ledelsesmæssige tiltag på en sproglig korrekt, klar, sammenhængende og reflekteret måde Efter aktiv deltagelse i specialiseringsvalgfaget ”HR-ledelse og udvikling ” vil den studerende have viden om teori, metoder og praksis vedrørende organisationsforandringer, medarbejde- og kompetenceudvikling samt om de strategiske processer i tilknytning til HR. Den studerende forventes at kunne: • Identificere, sammenligne, kombinere og udnytte fagområdets begreber, modeller og teorier med henblik på analyse og løsning af organisatoriske og ledelsesmæssige problemstillinger i forbindelse medvirksomhedens menneskelige ressourcer • Iværksætte undersøgelser af konkrete problemstillinger inden for området, herunder formulere krav til data og datageneringsmetoder • Anvende empiriske data og resultater i analyser af disse problemstillinger og på baggrund heraf vurdere behovet for at iværksætte organisatoriske og/eller ledelsesmæssige forandringer • Vurdere eget og andres arbejde og påpege begrænsninger i såvel analyser som anbefalinger • Forholde sig kritisk til de anvendte teorier, det empiriske materiales kvalitet samt til anvendelse af alternative teorier/modeller, herunder kunne argumentere for eventuel påvirkning af og forbehold for de fremkomne analyser og konklusioner. Faget beskæftiger sig med hvordan HR-specialister og -ledere gennem bl.a. organisationsudvikling, kompetenceudvikling, fastholdelse og organisatorisk læring, kan blive i stand til at løse nye opgaver og møde nye udfordringer. Fokus rettes mod de udfordringer som bl.a. skabes af de komplekse psykologiske vilkår det moderne samfund giver for individers meningsskabelse i organisationer. |
|||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||
HR-ledelse og udvikling | |||||||||||||||
|
|||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||
På HR-ledelse og udvikling er eksamen en 30. minutters individuel mundtlig eksamen på baggrund af et skriftligt miniprojekt som udarbejdes i grupper. Miniprojektet fungerer som udgangspunkt for diskussion og tildeles ikke selvstændigt karaktervægt. Miniprojektet må være må max. 15 sider (En sider må i gennemsnit ikke indeholde mere end 2.275 anslag (inkl. mellemrum). (Fx svarende til 35 linjer á 65 anslag). Siderne skal have en margen på mindst 3 cm. i top og bund og mindst 2 cm. i hver side. Skrifttypen skal være på minimum 11 pitch. Tabeller, figurer, illustrationer og lign. tæller ikke med i antallet af anslag, men berettiger ikke til at overskride det fastsatte maksimale sidetal.). |
|||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||
Formålet med ”HR-ledelse og udvikling” er at:
|
|||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||
Undervisningen er baseret på dialogforelæsninger og case-diskussioner, hvor de anvendte teoretiske tilgange eksemplificeres gennem anvendelse af illustrative cases, rollespil eller simuleringer samt præsentation/diskussion af konkrete problemstillinger fra deltagernes og eventuelle gæsters virksomheder. Mini-projektarbejdet organiseres som et action-learning projekt. | |||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||
HD(O) administrationen |
|||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||
|
Sidst opdateret den 31-08-2012