2012/2013 DIP-HDO_DD Organisationsforandring og innovation
English Title | |
Organisationsforandring og innovation |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 10 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår
31. august /1. september 2012 - 28./29. september 2012 - 26./27. oktober 2012 - 23./24. november 2012 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ORG)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 31-08-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||
Efter aktiv deltagelse i
specialiseringsvalgfaget ”Organisationsforandringer og innovation”
vil den studerende have viden om teori, metoder og praksis
vedrørende entreprenørskab, innovation, strategi og
organisationsforandringer, meningsskabelse og om organisationer som
komplekse responssive processer. Den studerende forventes at kunne:
• Identificere, sammenligne, kombinere og udnytte fagområdets begreber, modeller og teorier med henblik på analyse og løsning af organisatoriske og ledelsesmæssige problemstillinger i forbindelse med organisationsudvikling • Iværksætte undersøgelser af konkrete problemstillinger inden for området, herunder formulere krav til data og datageneringsmetoder • Anvende empiriske data og resultater i analyser af disse problemstillinger og på baggrund heraf vurdere behovet for at iværksætte organisatoriske og/eller ledelsesmæssige forandringer • Vurdere eget og andres arbejde og påpege begrænsninger i såvel analyser som anbefalinger • Forholde sig kritisk til de anvendte teorier, det empiriske materiales kvalitet samt til anvendelse af alternative teorier/modeller, herunder kunne argumentere for eventuel påvirkning af og forbehold for de fremkomne analyser og konklusioner. Faget beskæftiger sig bl.a. med organisationsudvikling gennem forskellige former for innovation, entreprenørskab og læring i organisationer. Der lægges vægt på udviklingen af eksplorative tilgange til organisationsforandringer og en større forståelse for, hvorfor der kan være modstand mod forandring. |
|||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||
Organisationsforandring og innovation | |||||||||||||||
|
|||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||
På Organisationsforandring og
innovation er eksamen en 30. minutters individuel mundtlig eksamen
på baggrund af et skriftligt miniprojekt som udarbejdes i grupper.
Miniprojektet fungerer som udgangspunkt for diskussion og tildeles ikke selvstændigt karaktervægt. Miniprojektet må være må max. 15 sider (En sider må i gennemsnit ikke indeholde mere end 2.275 anslag (inkl. mellemrum). (Fx svarende til 35 linjer á 65 anslag). Siderne skal have en margen på mindst 3 cm. i top og bund og mindst 2 cm. i hver side. Skrifttypen skal være på minimum 11 pitch. Tabeller, figurer, illustrationer og lign. tæller ikke med i antallet af anslag, men berettiger ikke til at overskride det fastsatte maksimale sidetal.). |
|||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||
Formålet med ”Innovation og organisationsforandringer” er at:
|
|||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||
Undervisningen er baseret på dialogforelæsninger og case-diskussioner, hvor de anvendte teoretiske tilgange eksemplificeres gennem anvendelse af illustrative cases, rollespil eller simuleringer samt præsentation/diskussion af konkrete problemstillinger fra deltagernes og eventuelle gæsters virksomheder. Mini-projektarbejdet organiseres som et action-learning projekt. | |||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||
HD(O) administrationen
|
|||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||
Vejledende litteratur:
|