2012/2013 DIP-HDO_EE HD i Organisation og Ledelse – dynamikker og dilemmaer
English Title | |
HD i Organisation og Ledelse – dynamikker og dilemmaer |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering | Forår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ORG)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 31-08-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||
Den studerende præsenteres for
forskellige teorier, metoder, analyseværktøjer med henblik på, at
den studerende får kendskab til de underliggende præmisser herfor
og dermed udvikler en dybere forståelse for teoriernes, metodernes,
værktøjernes anvendelighed; samt deres styrker og svagheder.
Den studerende vil få et solidt kendskab til organisationers magt-, kommunikations-, udviklings- og strategiprocesser samt til de ledelsesmæssige dilemmaer forbundet hermed og vil igennem undervisning blive i stand til at: • Definere, gennemføre, sammenligne, kombinere, og evaluere analyser af eget og andres kommunikative perspektiv, konflikter i organisationer, forsvarsrutiner over for forandring samt af strategiske problemstillinger • Identificere, begrunde valg af og bedømme mulige interventioner i organisationen • Formidle resultaterne af egne og andres analyser til fag-fæller og ikke-specialister De kompetencer, den studerende erhverver i faget udformes i spændingsfeltet mellem klassiske og konstruktivistiske tilgange til organisation og tilfører den studerende evnen til at tænke i flere perspektiver, således at den studerende får forståelse for de dynamikker og dilemmaer, der er i forbindelse med organisation og ledelse. |
|||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||
Organisation og Ledelse – dynamikker og dilemmaer | |||||||||||||||
|
|||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||
Eksamen er en synopsiseksamen, som er
en mundtlig eksamen med et obligatorisk skriftligt oplæg – en
synopsis. Det skriftlige oplæg, synopsen, tildeles ikke selvstændig
karakter.
Synopsen må være må max. 4 sider (En sider må i gennemsnit ikke indeholde mere end 2.275 anslag (inkl. mellemrum). (Fx svarende til 35 linjer á 65 anslag). Siderne skal have en margen på mindst 3 cm. i top og bund og mindst 2 cm. i hver side. Skrifttypen skal være på minimum 11 pitch. Tabeller, figurer, illustrationer og lign. tæller ikke med i antallet af anslag, men berettiger ikke til at overskride det fastsatte maksimale sidetal.). Forside og litteraturlisten tæller ikke med i de 4 sider. |
|||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||||||||
Det er en forudsætning for at kunne deltage i Organisationsteori og ledelse – Dynamikker og dilemmaer, synopsiseksamen, at hjemmeopgaven er godkendt. | |||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||
Dette modul bygger videre på det faglige fundament den
studerende har erhvervet sig i grundmodulet og går i dybden med
enkelte elementer/problemstillinger herfra såvel som med et antal
nye. Mens undervisningen i grundmodulet fokuserer på en
organisatorisk virkelighed, som antages at være præget af
velordnede strukturer og styrbarhed, er formålet med undervisningen
i dette fag (og i specialiseringsvalgfagene) gradvist at
problematisere denne tankegang eller antagelse og fokusere på de
organisatoriske og ledelsesmæssige udfordringer der er, når den
organisatoriske virkelighed beskrives som vanskeligt styrbar,
omskiftelig og kaotisk.
Som grundlag for udvikling af deltagernes generelle og specifikke kompetencer indgår følgende problemstillinger:
På 2. modul er der 1 obligatorisk hjemmeopgave, som skal
godkendes. Formålet med hjemmeopgaven på 2. modul er, at de
studerende udvikler deres forståelse og evne i forhold til at
udforske egen og andres praksis, desuden er formålet fortsat at
arbejde med udviklingen af deres evne til at skrive en god opgave.
Fokus er på hele processen fra formulering af den indledende
problemstilling, til udformningen af den endelige konklusion og de
her af udledte ledelsesanbefalinger. Hjemmeopgaven skal særligt
træne den studerende i de færdigheder, som den studerende måles på
i eksamen efter 2. modul. Hjemmeopgaven fungerer som afsæt for den
afsluttende synopsis på modulet. Det betyder, at elementer fra
opgaven gerne må genbruges.
|
|||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||
De undervisningsformer, der anvendes
til at formidle det faglige indhold, teoretisk såvel som praktisk,
omfatter: oversigtsforelæsninger, mindre (diskussions)opgaver i
timerne, case undervisning såvel som deltager-fremlæggelser, der
kan eksemplificere hvorledes fagets problemstillinger udspiller sig
i egne organisationer. Hertil kommer at deltagerne skal levere en
obligatorisk hjemmeopgave, som løses i perioden mellem fagets
worksop-dage.
Oversigtsforelæsninger giver overblik over teorien, mens de øvrige undervisningsformer skærper deltagernes evner til selv at arbejde med stoffet, både i forbindelse med andres og egen virksomhed. Undervisningen er tilrettelagt således, at det forventes at deltagerne har gjort sig bekendt med stoffet på forhånd. |
|||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||
HD(O) administrationen
|
|||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||
Ralph D. Stacey (2010). Strategic Management and
Organizational Dynamics, 6. udgave. Prentice Hall.
|